Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat a prova per primer cop un autobús autònom que compta amb una tecnologia de conducció totalment automatitzada i que circularà per Montjuïc durant 10 dies. La ciutadania podrà pujar al vehicle que anirà des de la plaça Dante, a la porta dels Jardins Joan Brossa, fins a l'Estadi Olímpic Lluís Companys, en un trajecte circular. Des d'aquest dimarts, el bus estarà en servei entre les 9:00 i les 19:00 h per “seguir fomentant la innovació i la mobilitat sostenible”. El director de la xarxa de bus de TMB, Jacobo Kalitovics, ha destacat el “projecte innovador” amb un vehicle d'unes “dimensions pròximes a aquells que ofereixen servei”. D'altra banda, l'assessor al país de l'empresa, Karsan, impulsora del bus, ressalta el “control absolut” que té l'ordinador del seu entorn. El seu assessor a Espanya, Ángel Luis Estrella, ha explicat que ja és un model en servei a diferents països europeus, com Suècia, Suïssa, Noruega, Finlàndia, Alemanya, o França. El recorregut del bus serà d'1,8 quilòmetres i farà sis parades: plaça Dante, Av. Miramar, plaça Neptú, Av Estadi/Pg. Olímpic, Fundació Joan Miró i Funicular de Montjuïc.
L'objectiu de la prova és “reforçar la seguretat, l'eficiència i la qualitat del servei” com explica un comunicat de TMB. L'autobús té una capacitat per a 52 persones i gaudeix de tecnologia d'autonomia de nivell 4, d'un màxim de 5. “En tot moment hi va un conductor de manera preventiva per si cal actuar en qualsevol situació, però el vehicle desenvolupa una conducció totalment autònoma gràcies a la tecnologia que porta amb radars i sensors”, ha explicat Kalitovics en una atenció a les portes del bus. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la finalitat del projecte no és altra que “el de seguir innovant en el transport públic” i, en aquest cas, “servirà als tècnics per obtenir coneixements pràctics i experiència per avançar cap a nous models de mobilitat amb l’objectiu de reforçar la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei ofert a la ciutadania”.
100% elèctric i control de l’entorn
L'autobús arriba equipat amb un motor 100% elèctric i porta bateries de liti que li proporcionen una autonomia de 300 quilòmetres. El vehicle permet detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera dintre d’una ruta redefinida. També articula totes les situacions i imprevistos que es troba a la via i ressegueix tots els senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades sobre el paviment. Gràcies als sensors de què disposa, i que estan repartits per tot el vehicle, també és totalment sensible als punts morts, proporcionant una seguretat màxima. El sistema també gaudeix “d'uns temps de reacció més curts” en comparació a les persones perquè, com ha exemplificat Luis Estrada, a vegades un conductor humà “si està mirant per un retrovisor, no està pendent durant unes mil·lèsimes de segon del que succeeix a la seva dreta”. “Això en un vehicle autònom, no succeeix”, ha sentenciat.
