Aquest divendres nostàlgics i aficionats del Metro de Barcelona han hagut de dir adeu a l’últim tren de la sèrie 3000 que quedava en circulació a l’L3. Segons ha informat TMB, durant la jornada d’aquest divendres, el darrer comboi d’aquesta sèrie format pels motors 3045,3046,3047,3048 i pel remolc R3312, ha efectuat la sortida de les cotxeres de Sant Genís i ha finalitzat el seu servei a l’estació de Trinitat Nova sumant així els darrers quilòmetres del total de 4.085.946 que ha fet aquest comboi (tota la sèrie ha fet uns 72.000.000 de quilòmetres) des de la seva posada en marxa el 29 de setembre de 1986

Ara, la Fundació TMB sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d’aquesta sèrie 3.000: dos motors i un remolc. La retirada d’aquest tren forma part de la renovació dels combois per eliminar tot l’amiant del material mòbil de la xarxa de metro. Així, en el cas de la línia 3 segueixen incorporant-se progressivament els nous trens de la sèrie 7000

38 anys en servei

La sèrie 3000, formada per 18 trens de 5 vagons cadascun (4 motors i 1 remolc) i destinada a l’L3, va entrar en funcionament entre els anys 1986 i 1988 per substituir tota la flota de la sèrie 300 que circulava per aquesta línia. Entre els mesos d’agost i setembre de 1986 es van dur a terme proves amb el primer tren d’aquesta sèrie, que finalment va entrar en circulació oficialment el 29 de setembre a l’estació de Montbau, en aquell any, estació terminal de l’L3. La darrera unitat dels 18 trens de la sèrie 3000 es va posar en circulació el 8 de febrer del 1988. Aquestes unitats van ser numerades del 3001 al 3072 per als cotxes motor i del 3301 al 3318 per als remolcs. Cal destacar que els primers 12 trens d’aquesta sèrie no disposaven de climatització, que va haver de ser instal·lada amb posterioritat.

El disseny dels 3000 va ser molt innovador per l’època, amb una imatge molt moderna, i amb uns seients ideats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miquel Milà. Aquests seients, precisament es poden veure actualment a l’exposició Miguel Milà- Diseñador Pre industrial, que se celebra a Madrid entre el 8 de febrer i el 17 de març en el marc del certamen Madrid Design Festival. A banda d’aquesta característica, els trens estaven pintats exteriorment de color blanc per evitar sensacions claustrofòbiques i els seients estaven orientats en paral·lel al sentit de la marxa. La longitud dels vagons era de 16,5 metres i s’alimentaven amb corrent continu de 1200 V mitjançant pantògraf. El pes de cada cotxe-motor era de 35 tones, mentre que el remolc en sumava 24. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!