La inseguretat continua sent el principal problema de Barcelona, segons es desprèn dels resultats de l'Enquesta de Serveis Municipals que s'ha donat a conèixer aquest divendres, per bé que amb una certa tendència a la baixa, passant del 27,7% del 2024 a un 26,5% aquest 2025. Pel que fa a la segona posició, es consolida el problema de l’accés a l’habitatge amb un increment força notable, passant del 12,3% del 2024 al 20,8 % aquest 2025. El tercer lloc es manté per a la neteja, tot i que amb una important baixada, passant del 9,3% del 2024 al 6,8% del 2025. Segueixen el turisme (5,7%) i els problemes associats a la immigració (4,8%).
Aquestes dades es refereixen a la percepció dels problemes generals de la ciutat, però quan es pregunta pel problema més greu a nivell personal, l’accés de l’habitatge sí que arriba a la primera posició, amb un 16,1% davant la inseguretat, que queda en segon lloc amb un 14%. Aquest rànquing de problemes a nivell personal continua amb problemes econòmics (8,3%); atur i condicions de treball (6,8), i equipaments i serveis (3,8%).
Menys barcelonins i menys ús del català
Un altre aspecte que destaca l’enquesta és el fet que els ciutadans que han viscut tota la vida a Barcelona són cada cop menys. Aquest 2025 se situen en un 34%, mentre que un 35% hi viuen des de fa més de 10 anys, un 12% entre 5 i 10 anys i un 19%, entre 6 mesos i 5 anys. Així mateix, es registra una nova caiguda de l’ús habitual del català, que si l’any passat era del 35%, ara és del 34%, molt lluny de l’any 1992, quan es van registrar els millors resultats, amb un 52%. Pel que fa al castellà, aquesta llengua també experimenta un retrocés però manté la primera posició, passant del 56% de l’any passat al 55% actual. És de destacar que un 10% dels barcelonins tenen com a llengua habitual un idioma que no és el català ni el castellà, amb una tendència a l’alça els darrers anys.
L’Enquesta de Serveis Municipals, elaborada entre els mesos de febrer i maig a partir de 6.000 entrevistes és l’instrument que utilitza l’Ajuntament de Barcelona per “saber com va la ciutat i quines són les necessitats que cal reforçar i millorar”, segons ha afirmat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, en la presentació d’unes dades que, pel que fa a la gestió municipal en conjunt, assoleix una nota del 6,4, la més alta des de l’any 2018. En aquest sentit, Bonet ha assegurat que l’enquesta “confirma una tendència clarament positiva”. “Barcelona està millorant i la ciutadania així ho està percebent”.