El grup Raventós Codorníu ha presentat aquest dijous els resultats del seu últim any fiscal "excel·lent" en un entorn d'"alta volatilitat", en el qual ha assolit un benefici operatiu (ebitda) de 44 milions d'euros, un 13% més. "Estem complint el pla econòmic que ens fixem, fa cinc anys, per assolir els 50 milions d'ebitda", ha significat el conseller delegat del grup, Sergio Fuster. "Ho tenim a l'abast" per a l'any fiscal 2025-26, ha destacat.

Respecte al benefici net, Fuster ha apuntat a un creixement previst -que no es concretarà fins al mes de desembre, amb les dades auditades- del 50% sobre els 8 milions comptabilitzats a l'exercici precedent.

En línia amb l'evolució creixent dels últims anys, amb creixements d'entre el 3% i el 5% en vendes -de les marques de cava i vi-, Codorníu ha elevat les seves vendes un 3% l'any fiscal 2024-25 (tancat el 30 de juny) sobre el seu anterior exercici. La xifra d'ingressos s'ha situat en 232 milions d'euros, a tipus de canvi constant, és a dir, sense tenir en compte la devaluació del dòlar i el pes argentí. La previsió per al present exercici apunta a consolidar aquesta forquilla de ganxo de creixement anual.

La marca continua apostant pels productes prèmium i ecològics. Fuster ha relatat que aquesta aposta dona marges per a la companyia, assolint una ràtio d'ebitda sobre vendes del 23%. "Els nostres marges han crescut al ritme de dos punts percentuals anuals, fomentant la qualitat i el valor dels caves; a més de la política d'ajustament de costos", ha dit.

La sortida de Carlyle, en procés

El directiu ha destacat que les dades obtingudes consoliden "la solidesa de l'estratègia" que ha seguit el celler en els últims cinc anys, després que el fons d'inversió Carlyle comprés el 68% del capital de l'empresa familiar, el 2018.

"Sota la gestió de Carlyle, Codorníu ha viscut anys de molta riquesa", ha explicat Fuster en fer un repàs de la situació actual del grup, immers en el procés de venda de la participació del fons de capital risc nord-americana. "El procés és en la fase inicial", després que es determinessin el juny passat els serveis de Morgan Stanley i el Banc Santander com assessors financers per explorar la venda del seu 68%. L'operació de venda, que estudia totes les opcions –"venda total del paquet, parcial o desistir-ne", segons Fuster-, "va de mesos, no d'anys", ha concretat el màxim directiu.

El conseller delegat també ha valorat el paper de les diverses branques de la família fundadora, encara amb el 32%, de la companyia. L'equip directiu, amb els actuals accionistes, té molta "autonomia en la gestió, la qual cosa proporciona agilitat en la mateixa".

Un 44% d'exportació

L'evolució del negoci ha estat favorable en tots els segments de producte i a tots els mercats, amb alguna petita excepció, tant a Espanya com l'estranger, amb augment d'entre el 5 i el 6%. La quota de mercat a Espanya ha assolit el 30%.

Amb la comercialització total de 57 milions d'ampolles, un 44% de les mateixes es distribueixen als mercats internacionals; a 63 països. Del total, gairebé el 60% correspon a la venda de cava.

Lleu impacte dels aranzels

A l'exterior, la política aranzelària americana ha tingut un lleu impacte per al grup. Els Estats Units representen el 9% de les vendes totals, de les quals, un 50% provenen del celler que el grup té a la regió de Napa, per la qual cosa queden exempts del pagament dels aranzels del 15% imposats per Trump. "Inicialment, tenim poca afectació per la política aranzelària; és d'un 15% sobre les vendes provinents d'Espanya i del celler de l'Argentina", ha dit Fuster. El directiu ha concretat que han apreciat més una caiguda de vendes pels dubtes dels distribuïdors a l'hora de comprar producte i en espera que es concretés l'aplicació de les taxes duaneres que per una suposada caiguda de la demanda dels consumidors, "que encara no hem pogut valorar".