Carregant...

Els mapes del temps espanten la por. Aquest divendres s'acabarà la segona onada de calor de l'estiu, però a partir de dilluns 13 o dimarts 14 de juliol començarà la tercera de l'any i no serà una qualsevol. Només tindrem un parell de dies de treva, que passarà força desapercebuda perquè justament quan baixin les temperatures augmentarà la xafogor

Mala peça al teler. Guanya força una tercera onada de calor, que podria ser la més extrema i potent del segle, ja que pujarà una massa d'aire africana excepcionalment càlida que transportarà la isoterma de 30 ºC a uns 1600 metres a les Balears i al sud de Catalunya. No hi ha precedents d'aquesta intensitat, no s'ha viscut mai una isoterma de 30 ºC a 850 hectopascals, és insòlit. Catalunya es troba en un escenari desconegut amb calorades sense sostre que podrien rebentar tots els rècords. Els pròxims dies anirem confirmant aquesta probabilitat des del temps d'El Nacional.cat

El temps a Catalunya: pronòstic per a divendres, 10 de juliol

La previsió meteorològica anuncia un dia molt tranquil amb petites novetats del temps. L'aproximació d'un embossament d'aire fresc en altura augmentarà la nuvolositat. Pas de bandes de núvols prims que deixaran el cel una mica enterbolit. Més clarianes a la costa. A la tarda també creixeran nuvolades que podrien descarregar alguns xàfecs amb tempesta al Pirineu. 

El vent girarà de llevant i la humitat serà més elevada. Ràfegues de l'est moderades que podrien reforçar-se al sud de les comarques de Lleida i l'interior de l'Ebre. La temperatura baixarà un parell o tres de graus, però vindrem de tan amunt que la calor encara serà molt intensa i per damunt la mitjana climàtica. Ambient sufocant per màximes de 30 ºC a 40 ºC en conjunt, sense superar els llindars d'onada de calor. De fet, tornarà a ser una nit asfixiant i xafogosa a molts pobles i ciutats de Catalunya amb mínimes tòrrides i tropicals generalitzades. 

Mapa divendres 09 07

El temps a Catalunya: previsió per a tota la setmana

Es presenta un cap de setmana plenament estiuenc amb sol, pocs núvols i temperatures caniculars. Dissabte encara aniran enteranyinant el cel alguns núvols prims, però les opcions de pluja al Pirineu baixaran, a diferència de divendres. Diumenge farà més sol i quedarà un dia esplèndid, amb el permís de la calor i xafogor. La temperatura només baixarà dissabte amb unes temperatures controlades i sense disparar-se, és a dir, farà la calor habitual d'un dia de juliol, sense refrescar. El termòmetre iniciarà un ascens diumenge que anirà clarament a més la setmana vinent. 

L'anticicló es reforçarà per culpa d'una DANA a l'oest de Portugal que tornarà a injectar masses d'aire africanes molt calentes. Es repeteix la configuració atmosfèrica dels últims estius que també ens va portar la primera calorada prematura aquest maig del 2026. Dilluns assolellat amb algunes pinzellades de núvols prims. De fet, fins dimecres cada dia es repetirà la mateixa jugada i només es formaran nuvolades al Pirineu, en principi sense tempesta

Onada de calor de traca i mocador entre els dies 14 i 16 de juliol que tocarà sostre dimecres 15. Temperatures desbocades amb pics de 40 ºC a 45 ºC a moltes zones, fins i tot esmicolant nombrosos rècords de calor. Nits tòrrides o roents que no ens donaran cap respir. Xafogor extrema amb l'aigua del mar molt calenta. Tot això partint de la base de dues onades de calor prèvies en menys de tres setmanes, la situació es complicarà de valent. 

Mapa setmana 09 07