Aquest dimarts hem tornat a registrar grans diferències de temperatura entre la costa i l'interior gràcies al vent de l'est o el sud-est, oferint diferències d'uns 10 graus entre punts com Tremp i Platja d'Aro. En tot cas, la xafogor ha estat ben present a tots els pobles i ciutats del litoral. Aquest dimecres encetarem la canícula, que des del 15 de juliol fins al 15 d'agost, i que sol ser el període més calorós de tot l'any. Sembla que arribarà per la porta gran, ja que s'espera una jornada de temperatures extremes que podrien superar els 40 °C en molts punts de l'interior i el prelitoral de Catalunya, i també mínimes tòrrides que no ens deixaran descansar com cal durant les pròximes nits. El vent de garbí, sec i reescalfat, serà el responsable de la forta pujada dels mercuris a la meitat oriental del país, i alhora dispararà el risc d'incendis forestals. Sembla que la segona meitat de la setmana podria oferir un ambient més suportable, però sembla que fins d'aquí deu o dotze dies quedarem atrapats dins el pantà anticiclònic.
El temps a Catalunya: pronòstic per a dimecres, 15 de juliol
La previsió meteorològica pel pròxim dimecres anuncia una jornada sufocant de termòmetres desbocats que podrien superar els 40 °C en molts punts de l'interior. Entre la matinada i les primeres hores del matí, tindrem alguns núvols baixos a la Costa Brava i al litoral i prelitoral tarragoní que deixaran el cel força tapat a l'inici del dia. També es podrien formar alguns núvols baixos transitoris, més aïllats, en punts de la costa entre Tarragona i Barcelona. A partir de mig matí, arribaran bandes de núvols alts i mitjans que circularan des del sud fins al nord-est del país, deixant una atmosfera més tapada durant la resta de la jornada a la franja litoral i prelitoral, i també a la Catalunya central. El cel quedarà més clar al quadrant nord-oest del territori, especialment al Pirineu i el Prepirineu occidentals, tot i que es mantindrà relativament tèrbol per la pols en suspensió. D'altra banda, s'esperen algunes nuvolades de base alta al prelitoral, preferentment al sector sud, que podrien deixar algun ruixat feble amb fang. No es descarten algunes tempestes seques amb activitat elèctrica i ventades associades, tot i que la precipitació es podria evaporar per l'ambient sec abans d'arribar a terra.
El vent jugarà un paper protagonista i serà parcialment responsable de la forta pujada de les temperatures a la costa i el prelitoral. El garbí o vent del sud-oest reescalfat bufarà de forma moderada al litoral central des del matí i s'anirà enfortint amb el pas de les hores, amb ràfegues que podrien superar els 50 km/h. Durant la segona meitat del dia, la garbinada es reforçarà al voltant del Cap de Begur, amb cops de vent que podrien superar els 60 km/h. A l'interior, el vent sec de l'oest o el sud-oest també bufarà de forma moderada, incrementant el perill d'incendis, mentre que al vessant sud del Pirineu, preferentment en cotes altes, també es podria registrar alguna ratxa forta. El pas de les tempestes seques pel prelitoral, especialment al sud, podria deixar algunes ventades del sud locals intenses.
Les temperatures pujaran de valent a molts punts del territori, però ho faran de forma més marcada a la meitat oriental del territori pel vent de garbí i els elevats valors de subsidència; això és, l'escalfament de l'aire per compressió associada als desplaçaments verticals descendents a l'atmosfera. L'ambient es mantindrà molt calorós a l'oest de Catalunya, amb màximes de més de 41 o 42 °C a Ponent i la vall de l'Ebre, i més de 38 o 39 °C al prelitoral de Tarragona. Els termòmetres podrien ser de rècord a punts de la Catalunya central i el prelitoral, amb màximes d'uns 41 °C al Bages i fins a 40 °C al Vallès i l'interior del Baix Llobregat. Registres infernals també al nord-est: 38 °C a Girona i fins a 40 °C a Vic i Olot. Els mercuris també pujaran de valent a la costa, podent superar els 35 °C a la ciutat de Barcelona. D'altra banda, cal esmentar que l'ambient serà menys humit i la xafogor perdrà pistonada al litoral. Les mínimes pujaran a la meitat sud i oest de la geografia, amb nits tòrrides que també es repetiran a la franja costanera.

Calitja amb pols en suspensió #ElPortdelaSelva #ElTemps3Cat @SoniaPapell @3CatInfoelTemps @meteorac1 @alexmegapc @meteocat @tempsdemeteo @MeteoBarrufet @Meteo_Roses @MeteoEmporda @tramuntana_tv @AEMET_Cat @gemmapuigf @SeguimlaMeteo @btveltemps @Vakapiupiuu @SergiLora pic.twitter.com/lc9L93REId
— Jordi Hernáez Sardà (@jordihernaez) July 14, 2026
El temps a Catalunya: previsió per a tota la setmana
La segona meitat de la setmana portarà una lleugera i progressiva baixada dels termòmetres a Catalunya, tot i que durant els dijous encara ens trobarem dins de la tercera onada de calor de l'estiu i molts punts es trobaran en alerta per temperatures extremes. La DANA responsable de la calorada, que fins demà estarà situada al nord-oest de la Península, es desplaçarà cap a l'est i s'acabarà incorporant a la circulació general atmosfèrica. Així, ens portarà una mica d'aire fred en altura a Catalunya que suposarà un repunt de la inestabilitat.
Esperem un dijous de cel entre mig i molt ennuvolat per bandes de núvols alts i mitjans, que seran força abundants fins a la nit, moment en què es començarien a obrir grans clarianes. Temps estable a la costa i el prelitoral, on tindrem alguns núvols baixos a primera hora i més sol a mesura que passin les hores. Els termòmetres recularan una mica, però encara farà molta calor. A l'interior, en canvi, podrien arribar algunes sorpreses de precipitació, ja que s'esperen alguns ruixats febles al Pirineu, el Prepirineu i altres punts de l'interior, sense descartar alguna tempesta violenta de caràcter local. Les temperatures baixaran allà on plogui, mentre que a la resta de l'ambient encara serà calorós i les màximes podrien fregar els 40 °C.
La nuvolositat anirà a menys i gaudirem d'un divendres plenament estiuenc. S'espera que el cel quedi força destapat en tot el territori, amb alguns núvols d'evolució que podrien créixer durant la tarda al Pirineu i punts del prelitoral, en principi sense ruixats o, com a molt, algunes gotellades al vessant nord de la serralada. L'atmosfera presentarà una configuració força clàssica del període canicular, amb vent de marinada a la costa i el prelitoral que ajudarà a suavitzar la sensació tèrmica. S'esperen màximes d'entre 29 i 32 °C a la franja litoral, sense gaire xafogor, mentre que a l'interior de Girona i Tarragona i al Prepirineu es podrien enfilar fins als 36 o 37 °C, amb extrems d'uns 39 °C a Ponent. Dissabte força similar, amb predomini absolut del sol i termòmetres una mica més frenats gràcies a una petita entrada de vent de tramuntana que permetrà mantenir les màximes per sota dels 35 i els 30 °C en molts punts de l'interior i la costa, respectivament.
Diumenge no trencarà la monotonia anticiclònica i repetirem una jornada de sol i calor canicular, potser amb alguns intervals de núvols alts que deixin el cel enteranyinat i una nova entrada de pols sahariana. Com a novetat, els ruixats de tarda podrien tornar a fer acte de presència al Pirineu. La pròxima setmana començarà de manera continuista, amb sol, pocs núvols i algunes tempestes de tarda típiques de l'estiu. Sembla que l'anticicló no voldrà marxar de Catalunya, tot i que de moment no es preveu una nova calorada a Catalunya, com si s'espera pel sud de la Península.

Vista 360° des del Puig de la Llosa (2504m) pic.twitter.com/50hon8yCJ5
— Elpito meteo (@MeteoElpito) July 14, 2026
Sant Agustí de Lluçanès @eltempsTV3@tv3cat @aquilatierratve@ElTiempo_tve@elnacionalcat@produccionMvt@MarcSilvestre7@SoniaPapell@TomasMolinaB@jacobpetrus_tve@3CatInfoelTemps@SergiLoras@gemmapuigf@ElTiempoA3@roberto_brasero@tiempo_mercedes@lasextameteo pic.twitter.com/cT1ja9MBa3
— Maria del mar isern (@Mdelmarisern) July 14, 2026
ETIQUETA GREEN