El Servei Meteorològic de Catalunya ja ha efectuat un primer preavís de la calorada extraordinària de la vintena de juny, que segurament culminarà en la primera onada de calor de l'any a Catalunya. Les temperatures es dispararan per Sant Joan i deixaran un ambient sufocant insuportable juntament amb una invasió de pols sahariana de primera categoria.

La calor extrema també es traslladarà al mar amb una onada de calor marina que serà la segona del 2026. La primera va ser al maig amb temperatures de quatre i cinc graus per sobre la mitjana climàtica, però setmanes després l'entrada de tramuntana i mestral van remoure les diferents capes d'aigua superficial i la situació marítima s'ha normalitzat. Ara es preveu que l'aigua del mar agafi set o vuit graus més de l'habitual a la Mediterrània occidental i al Cantàbric. A banda de ser una bomba de rellotgeria pels ecosistemes marins, l'escalfament brusc i prematur de la mar pot afavorir més calor nocturn a la costa amb moltes nits tòrrides consecutives, quan el termòmetre no baixa dels 25 ºC amb aquella xafogor enganxifosa. 

El temps a Catalunya: pronòstic per a dijous, 18 de juny

La previsió del temps anuncia un dia esplèndid amb sol i calor. Cel serè en conjunt amb només algunes bandes de núvols alts i mitjans a la tarda entrant de sud a nord per les comarques de Tarragona. Núvols de desenvolupament diürn al Pirineu occidental amb algun ruixat local al vessant nord i Andorra, i més sol al sector oriental. La següent nit de dijous a divendres es podria escapar alguna gotellada de fang o tronada per "altocúmuls castellanus" que travessaran el territori a gran velocitat, tot plegat ben poca cosa que passarà força desapercebut.

Vent de marinada marcat de component est a sud-est que augmentarà la humitat a la costa i, conseqüentment, la sensació de xafogor. La temperatura recularà lleugerament, un o dos graus a molt estirar i encara farà una calor moderada. Termòmetres de 30 ºC a 35 ºC fora de la costa i una mica per sota al litoral. 

Mapa dijous 17 06
Mapa dijous 17 06

El temps a Catalunya: previsió per a tota la setmana

Aprofiteu els últims dies abans de l'onada de calor perquè un cop arribi serà difícil de sortir-ne. Divendres de cel enterbolit i emblanquinat per intervals de núvols prims que es combinaran amb polsim saharià. Sense pluges o potser algun xàfec local al Pirineu occidental.  Ambient càlid, però de moment sense exageracions. 

Cap de setmana tranquil i molt calorós a Catalunya. La protagonista atmosfèrica serà la irrupció d'una capa de pols sahariana que augmentarà la calitja i dispararà la contaminació. Qualitat de l'aire dolenta, encara més per l'anticicló. Ressol amb pocs núvols i alguns ruixats de tarda poc importants al Pirineu. El termòmetre començarà a enfilar-se dissabte, però situem l'inici de la calorada diumenge 21 de juny, justament el mateix dia que començarà l'estiu oficialment. 

Possible onada de calor com a mínim fins a Sant Joan amb temperatures desbocades de 40 ºC a molts pobles i ciutats de l'interior i més de 30 ºC a la costa amb xafogor insuportable. Nits tropicals generalitzades, tret del Pirineu, i nits tòrrides a la costa. La mateixa calor servirà de motor per a les nuvolades i, si les condicions d'inestabilitat atmosfèrica acompanyament mínimament, es podrien formar tempestes de calor al Pirineu i l'interior durant les tardes de dilluns i dimarts.

Mapa setmana 17 06
Mapa setmana 17 06