Carregant...

Els pròxims cinc dies seran molt inestables a Catalunya i la conca de la Mediterrània occidental: passaran moltes coses i la meteorologia ens mostrarà la seva cara més extrema, fins i tot amb algun esdeveniment d'impacte que esperem que no escali a cap desastre natural. Entre Múrcia, la Comunitat Valenciana, les Balears, Catalunya i el golf de Lleó francès es gestarà un formiguer d'aiguats i tempestes que alguns poden ser històric amb diluvis de 300, 400 o 500 litres en 24 hores. Per descomptat, aquests patacs d'aigua tan estàtics i torrencials tenen afectacions locals i precisar-ne la seva ubicació exacta es fa molt difícil, no baixem la vigilància.

Una Mediterrània més càlida de l'habitual pot reforçar la torrencialitat de les precipitacions i donar un plus d'energia als sistemes convectius. Precaució sobretot a la costa perquè el risc de rierades, avingudes d'aigua a carrers o inundacions seran altes. Estigueu ben informats del temps, des d'ElNacional.cat us actualitzarem l'última hora de les pluges. 

El temps a Catalunya: pronòstic per a dijous, 1 d'octubre

La previsió del temps anuncia un augment notable de la inestabilitat per acabar setembre amb un festival de tempestes, que tindran una particularitat gens menyspreable: plourà més allà on menys aigua ha caigut les últimes setmanes, en les zones més assedegades. De matinada es formarà una línia de tempestes allargada davant de la Costa Brava i la seva cua podria descarregar amb pluja a bots i barrals al Baix Empordà, zona de Begur, Palafrugell, Palamós i Platja d'Aro. Boira a trenc d'alba a l'interior de Barcelona i Girona que es dissiparà ràpidament. Cel variable al matí que es tornarà amenaçador al migdia pel creixement de nuvolades fosques i gruixudes.

Primers ruixats locals i dispersos al migdia entre el Penedès, el Baix Llobregat, l'Ordal i el Vallès Occidental per una línia de convergència de vents, que lentament aniran tirant cap al sud. També plovisquejarà al Pirineu occidental. El moment de màxima efervescència tindrà lloc a la tarda entre el Prepirineu i l'interior per un festival de tamborinades. Les tempestes es formaran com bolets de forma irregular amb calamarsades i pedregades perilloses. Precaució a les comarques del Berguedà, Solsonès, Alt Urgell, Pallars Jussà i la Noguera. Aquestes tempestes explosives també arribaran més desgastades a Ponent, que continuarà remullant la zona i trencant registres de ratxa seca (Mollerussa fa cinc mesos que no plou), i simultàniament creixeran noves cèl·lules convectives secundàries a les comarques de Tarragona. Alerta la nit de dijous i divendres per una reactivació dels aiguats molt potent a les Terres de l'Ebre, preferentment al delta amb possibles pluges torrencials de 100 litres en poques hores: risc d'esllavissades a barrancs i rierades de torrents.

Vent moderat de llevant a gregal amb ràfegues molt humides que podrien fer una mica la guitza. La temperatura recularà lleugerament, però les variacions seran mínimes, tret del vessant nord del Pirineu, on el termòmetre es desplomarà: a Vielha, màxima per sota dels 15 ºC amb fresca. A la resta ambient suau i de tardor primerenca per màximes de 25 ºC a 30 ºC a Ponent, la costa i el prelitoral, i de 20 ºC a 25 ºC a l'interior i les altres valls del Pirineu. Encara no acabarà de refrescar a les nits, fins i tot amb mínimes tropicals a les ciutats del litoral.  

Mapa dijous 1 10

El temps a Catalunya: previsió per a tota la setmana

La inestabilitat farà un petit pas enrere divendres, però no tancarà la porta. Cel variable per núvols passatgers i alguns xàfecs al Pirineu, el quadrant nord-oest i l'interior de Lleida. També algun ruixat o tronada a l'extrem sud i als Ports. Ambient força agradable amb màximes properes als 25 ºC, graus amunt grau avall en funció de la zona. 

Es presenta un cap de setmana molt inestable i passat per aigua en algunes comarques, però no plourà a tot arreu, les últimes actualitzacions rebaixen l'extensió de les precipitacions, que sobretot afectaran a la costa i al Pirineu. Aiguats a qualsevol punt del litoral amb patacs d'aigua importants, sense descartar algun diluvi de 100 o 200 litres. Estem pendents d'un possible temporal a les Balears que podria també influenciar la costa catalana. Ruixats inconnexos al Pirineu amb alguna tempesta. Diumenge es podria repetir la jugada amb risc de pluges torrencials a la costa, seran de caràcter local i no generals. La temperatura anirà de baixada i quedarà un ambient temperat amb termòmetres entre els 20ºC a 25ºC, com pertoca a l'octubre. Ara sí, temps de tardor que s'ha fet esperar.

El temps no farà net la setmana vinent i continuaran les pluges amb tempestes aquí i allà. No guardeu el paraigua, primera meitat d'octubre plujosa amb borrasques i gotes fredes més endavant. 

Mapa setmana 30 09