Catalunya ha tornat a viure una tarda i nit de pluges torrencials, carrers convertits en rius, cotxes atrapats per l'aigua i rescats d'emergència. I també d'angoixa i un desenllaç tràgic. El nou episodi d'aiguats d'aquest dissabte ha deixat una dona que ha mort després de ser donada per desapareguda moltes hores, en ser arrossegada per la força de l'aigua que baixava per la riera de Cabrera de Mar. La dona, de 35 anys, va ser trobada aquest migdia sense vida molt a prop del port de Premià de Mar, surant a l'aigua a la vora de l'espigó. És la conseqüència més greu d'un temporal que ha castigat especialment el Maresme, els dos Vallesos, el Baix Llobregat i el Garraf, amb precipitacions que han arribat a superar els 80 litres per metre quadrat en alguns municipis i registres excepcionals d'intensitat. Els Bombers han hagut d'intervenir per rescatar persones atrapades en habitatges i vehicles, mentre que les inundacions han provocat problemes a les carreteres, interrupcions ferroviàries i retards i cancel·lacions de vols a l'aeroport del Prat. Aquest diumenge al matí les pluges han perdut intensitat i els xàfecs més importants, però, estan descarregant mar endins. Protecció Civil manté activada l'alerta del pla INUNCAT davant la previsió de nous aiguats entre dilluns i dimarts.
Bon dia! ☔️Ara mateix, plou en alguns punts del territori, però amb intensitat feble o localment moderada. Els xàfecs més importants ja s'ubiquen mar endins. 🌡️ Temperatura a les 06:00 h (°C): Barcelona 18, Tarragona 17 i Lleida i Girona 14. https://t.co/ptBKqotiZC
— Meteocat (@meteocat) October 18, 2026
Tragèdia a la riera de Cabrera de Mar
La situació més dramàtica es va produir cap a les 19.40 hores de dissabte a Cabrera de Mar, quan una dona, que es trobava amb la seva família, va ser arrossegada pel corrent mentre intentava travessar una zona inundada, després d'assistir a un partit de bàsquet al pavelló municipal. L'aigua havia desbordat la canalització d'una riera soterrada i baixava amb una força extraordinària. L'avís als serveis d'emergència es va rebre a les 19.41 hores, i llavors va començar una recerca contrarellotge. Els Bombers van activar un ampli dispositiu de recerca en què participen també els Mossos d'Esquadra, les policies locals i Salvament Marítim. L'operatiu va mobilitzar 12 dotacions terrestres, especialistes en rescats subaquàtics i drons, amb especial atenció al recorregut de la riera i la desembocadura al mar. Aquest diumenge al matí, la dona continuava desapareguda. El dispositiu ha localitzat aquest matí un objecte personal de la dona, una peça de roba a prop de la desembocadura de la riera. Els subaquàtics han començat també la recerca al mar amb la seva embarcació, juntament amb Salvament Marítim, que s'ha desplaçat l’helicòpter i utilitzat càmeres tèrmiques. L’Ajuntament ha actuat amb maquinària pesant fora de la zona urbana, a la part de les hortes, per comprovar si havía quedat atrapada entre els sediments. Finalment, la dona ha estat trobada quan la buscaven al mar.
Pel que respecta a la recerca d'una persona arrossegada per la riera a Cabrera de Mar, durant tota la nit i matinada #bomberscat hem continuat la recerca, sense novetats. Mantenim el dispositiu amb 9 dotacions, conjuntament amb #PoliciaLocal, @mossos i @salvamentogob https://t.co/48iQWOlSbX
— Bombers (@bomberscat) October 18, 2026
L'alcalde de Cabrera de Mar, Òscar Fernández, ha explicat que la família intentava travessar la riera quan la dona va ser arrossegada. El batlle ha informat a l'ACN que s’ha reforçat el dispositiu de recerca amb la llum del dia i ha confirmat que s’ha trobat algun objecte personal, però que no permet arribar a cap conclusió sobre la situació de la dona. Fernández ha indicat que la riera "va baixar en tromba" perquè van caure al municipi 60 litres d’aigua en 40 minuts. Ha assenyalat que en el primer moment de l’accident, veïns, testimonis i membres de la mateixa família van intentar rescatar la dona. Fernández fet una crida a no banalitzar els avisos d'emergència: "Demanaria que tothom tingui molta consciència i molta precaució cada cop que hi ha un ES-Alert. A vegades ho banalitzem". L'alcalde ha explicat que es va demanar a les persones que es trobaven dins del pavelló que es mantinguessin dins de la instal·lació donat la quantitat d'aigua que queia, però "algunes persones han decidit sortir" i van voler travessar la riera.
Persones atrapades als cotxes i habitatges inundats
Les pluges també han obligat els Bombers a intervenir en diversos rescats. A Sant Esteve Sesrovires, al Baix Llobregat, han evacuat una persona gran i una dona embarassada d'un habitatge que s'havia inundat. A Martorell, set persones més han necessitat ajuda per l'acumulació d'aigua a casa seva.
A l'autovia A-2, els equips d'emergència han auxiliat ocupants de vehicles afectats per les inundacions als termes d'Abrera i Martorell. A Sentmenat, al Vallès Occidental, dues persones d'edat avançada han estat rescatades després de quedar atrapades a l'interior del seu cotxe, envoltat d'aigua.
Més de 360 trucades al 112 i gairebé 90 avisos als Bombers
El telèfon d'emergències 112 havia rebut 367 trucades relacionades amb les pluges fins a les set del matí d'aquest diumenge, després d'una tarda i nit especialment complicada. El balanç de les onze de la nit de dissabte ja comptabilitzava 225 incidents i 285 trucades, concentrades principalment al Maresme, el Vallès Oriental i el Barcelonès. Per la seva banda, els Bombers de la Generalitat han rebut 117 avisos entre les dues del migdia i aquest matí.
🔴 Actualització #bomberscat 08h Des de mitjanit hem rebut 28 avisos per serveis relacionats amb el temporal, la majoria a la #REMSud. Des de l'inici, 117. A Martorell, rescatem 7 persones de casa seva per acumulació d'aigua, il·leses, i fem l'esgotament d'aigua d'una indústria https://t.co/TUEc1sYi9A
— Bombers (@bomberscat) October 18, 2026
Fins a 89 litres per metre quadrat i pluges d'intensitat excepcional
Un dels trets més destacats d'aquest temporal ha estat la violència dels ruixats, que han descarregat grans quantitats d'aigua en molt pocs minuts. A Sant Pere de Ribes, al Garraf, s'han registrat fins a 89 litres per metre quadrat, segons alguns balanços, amb 60 litres en només mitja hora i 27 en deu minuts. Al Maresme, Cabrils ha viscut un episodi d'intensitat excepcional, amb registres de 72 litres en 3 hores, gairebé 38 litres en deu minuts i sis litres en un sol minut, un nou rècord local de torrencialitat. Al municipi veí del Masnou, en canvi, gairebé no hi ha plogut, un exemple de fins a quin punt les tempestes han estat localitzades.
La pluja acumulada entre dissabte i avui diumenge fins a les 10 del matí supera els 50 mm a diversos sectors de l'est de Catalunya, amb 97,7 mm a Ciuret #Osona Els aiguats irregulars d'ahir al vespre van descarregar prop de 100 mm a punts del Vallès i el Baix Llobregat. https://t.co/f0iU2GXMcY
— Meteocat (@meteocat) October 18, 2026
Al Vallès Oriental també destaquen els 80 litres recollits a Santa Maria de Palautordera en una hora i mitja i acumulacions superiors als 70 litres a Caldes de Montbui i la Batllòria. Al Baix Llobregat, l'entorn del Prat i del port de Barcelona ha registrat valors propers als 80 litres, mentre que a la Selva les precipitacions han superat els 50 litres a Santa Coloma de Farners. Més enllà de les quantitats acumulades, el gran perill han estat les crescudes sobtades de torrents i rieres, que poden passar de portar poca aigua a convertir-se en corrents de gran força en qüestió de minuts.
Carreteres inundades, trens suspesos i problemes a l'aeroport del Prat
Els aiguats també han alterat la mobilitat. La carretera GI-552 va quedar tallada a l'altura de Riells i Viabrea, a la Selva, per l'acumulació d'aigua. A la C-17 també es van registrar bassals importants, tot i que la carretera va continuar oberta. L'A-2 va patir incidències a Abrera i Martorell, on diversos conductors van necessitar l'assistència dels serveis d'emergència. El Maresme ha estat una de les comarques més castigades. A Vilassar de Mar, l'aigua ha arrossegat vehicles, ha inundat diversos punts de la carretera N-II i ha entrat en baixos d'edificis dels barris de la Xinesca i el Congrés. També s'han registrat inundacions a Premià de Mar i en altres municipis de la costa.
La nacional II a Premià de Mar, Maresme. @3CatInfoelTemps @meteocat https://t.co/pDfkXPNnnQ
— Francesc Mauri (@mauri_francesc) October 17, 2026
Pel que fa al transport ferroviari, Renfe va suspendre la circulació de l'R2 Sud de Rodalies a partir de les deu de la nit de dissabte davant el risc de pluges torrencials al Garraf i el Baix Llobregat. Els trens regionals del sud es van desviar per Vilafranca del Penedès i es van habilitar alternatives per carretera. També es van produir retards a l'R1, entre Vilassar de Mar i Mataró. Aquest diumenge al matí s'ha recuperat la circulació habitual de Rodalies i dels serveis regionals, després de les restriccions preventives de dissabte.
A l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, on s'han acumulat uns 75 litres per metre quadrat, el temporal ha provocat retards i algunes cancel·lacions de vols durant la nit. Pel que fa al metro de Barcelona, totes les línies funcionen aquest diumenge al matí, tot i que TMB manté tancats preventivament alguns accessos d'estacions de les línies L9 Sud, L10 i L11.
Protecció Civil defensa els avisos ES-Alert: "És cultura d'autoprotecció"
El nou episodi d'aiguats ha tornat a posar sobre la taula la utilitat dels missatges d'alerta als telèfons mòbils. Protecció Civil va enviar dissabte tres avisos ES-Alert: el primer cap a la una del migdia al Maresme, la Selva i el Vallès Oriental; el segon a mitja tarda, quan el risc es va ampliar a set comarques, i el tercer al vespre a Granollers, per advertir de les pluges intenses i demanar a la població que limités els desplaçaments. El subdirector de Protecció Civil, Sergio Delgado, ha defensat aquest diumenge, en una entrevista al programa Via lliure de RAC1, la necessitat d'avisar la ciutadania fins i tot abans que comencin els aiguats. "No tant per informar que plourà, com per alertar d'una situació de risc i demanar precaució en la mobilitat", ha explicat.
Delgado ha advertit que aquests episodis són especialment perillosos perquè són molt locals, violents i de curta durada. "Són episodis de mitja hora o una hora màxim en què hi ha un risc important, creixen les lleres i després a poc a poc es normalitzen", ha assenyalat. Per això, ha insistit en la importància de crear una cultura d'autoprotecció i ha advertit que els registres excepcionals de precipitació seran cada vegada més habituals i que caldrà adaptar-s'hi.
La treva d'aquest diumenge pot ser curta: més pluges dilluns i dimarts
Després d'una nit de molta activitat, les precipitacions han perdut força aquest diumenge al matí a bona part del territori català i els ruixats més importants s'han desplaçat mar endins. Tanmateix, Protecció Civil manté activat el pla INUNCAT en fase d'alerta i demana no abaixar la guàrdia. Les previsions apunten a una nova intensificació de les pluges entre dilluns i dimarts, tot i que encara hi ha incertesa sobre les zones que podrien resultar més afectades. El risc és especialment important perquè molts terrenys i lleres ja estan saturats d'aigua després dels últims temporals.
