El nou temporal de llevant que arriba aquest dijous a Catalunya portarà pluges abundants, temporal marítim intens i ventades, segons el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), el que ha portat Protecció Civil a activar aquest dimecres el Pla especial de ris d’inundacions (Inuncat) en fase d’alerta. La borrasca Regina deixarà un temporal de llevant de primera categoria, amb generals i generoses, pluges de fang i precipitacions que coincidiran amb molta pols sahariana en suspensió. Les pluges afectaran pràcticament a totes les comarques, però començaran aquest matí a les Terres de l’Ebre i s’aniran estenent a gran part de Catalunya i aniran a més a mesura que avanci la jornada, afectant sobretot la costa, el prelitoral, les comarques de Girona i el sud, però a la tarda ja descarregaran a tot el territori. Així, serà a les comarques del terç nord-est de Catalunya, als dos extrems del país, on es preveu més pluja, especialment a zones elevades (als voltants del Montseny), a més de les comarques gironines i Terres de l’Ebre. La precipitació serà més destacada entre el dia d’avui i divendres, amb avisos per acumulació de pluja en vuit comarques, que serà de més de 100 litres per metre quadrat en 24 hores, o fins i tot superior. Protecció civil recomana “extremar precaucions, seguir les previsions meteorològiques i no posar-se en risc”. L’organisme insisteix a “no acostar-se a rius, rieres ni barrancs, i en cap cas, creuar-los encara que portin poca aigua”.
En l'animació del satèl·lit Meteosat s'observa com la baixa pressió (zona acolorida) ha pujat de latitud. Durant aquestest últimes hores, ens ha arribat la seva part frontal i ha deixat alguns ruixats, i s'espera que al llarg del dia ens arribi la seva part més inestable. pic.twitter.com/1xpzyYwMQm
— Meteocat (@meteocat) March 5, 2026
EL TEMPS | ☔▶️ Arriba un canvi radical de temps que deixarà un temporal de pluges de fang amb nevades, mar alterada i vent fort a la costa
— ElNacional.cat (@elnacionalcat) March 4, 2026
🎤 @MarcSilvestre7
📹 Sara Luna
🔗 https://t.co/M61KenqZVu pic.twitter.com/eGyXY427eH
Posem l'alerta del pla #INUNCAT 🌧️
— Protecció civil (@emergenciescat) March 4, 2026
A partir de demà a la tarda es preveu acumulació de pluja superior als 100l/24h al terç nord-est de Catalunya.
Precaució❗#AlertaCat #ProteccióCivil https://t.co/k1QP6Gs7mJ pic.twitter.com/WXxOWSyOQM
Fortes ventades i onatge
Avui també serà una jornada de fortes ventades, de més de 72 km/h, a les vegueries del Camp de Tarragona, el Penedès i Barcelona, especialment a les zones pròximes a la costa. En previsió, també s’ha activat el pla Ventcat, en aquest cas en fase de prealerta. També es preveu la possibilitat d’onades superiors a 2,5 metres fins divendres al migdia, un episodi que s’iniciarà a les comarques del litoral sud a partir del migdia, i es desplaçarà al Baix i l’Alt Empordà, on les onades poden superar els 4 metres.
⚠️ El Servei Meteorològic de Catalunya actualitza l'avís de situació meteorològica de perill (#avisosSMP) per vent ⚠️
— Meteocat (@meteocat) March 4, 2026
📅 De dj. 1:00 h a 19:00 h
💨 Possibilitat de ratxa màxima > 20 m/s
🟡 Grau de perill màxim 1/6
Hora local (h) = TU+1 pic.twitter.com/miB8HTmPBY
Pel que fa a les nevades, el mateix front pot deixar neu molt abundant per sobre dels 2.000 metres al Pirineu Oriental, el que augmenta el risc d’allaus, tot i que s’espera que de cara a demà divendres i dissabte pugui baixar aquesta cota. Les acumulacions de neu poden superar el metre de neu nova acumulat en els pròxims cinc dies.
A les portes d'una nevada de dijous a diumenge que pot deixar més de-50 cm de neu nova especialment al vessant sud del Pirineu i especialment al Pirineu oriental a la vall del ter on com veieu ens posa fins de 75cm a 1 metre de neu nova en el seu acumulat a 5 dies. De cotes… pic.twitter.com/ZJdFToLGVZ
— Àlex Van der Laan (@alexmegapc) March 4, 2026