I si resulta que al final és veritat? De dirigibles —i de les possibilitats teòriques que tenen de convertir-se en una alternativa a l'avió— es porta parlant des de fa moltes dècades, però el cert és que, des que el Hindenburg es va incendiar i va posar fi a la vida de més de 30 persones en un fallit aterratge el 1937, no hi ha res que no siguin meres especulacions. Ara, l'últim a apuntar-se a la moda de proposar aquests enginys com a competència als solvents (i contaminants) avions és Sergey Brin, un dels cofundadors de Google.

653a179b09815
 

La idea

Sergey Brin, com tants altres multimilionaris, té somnis i un d'ells l'ha portat a fundar una empresa anomenada Lighter Than Air Research mitjançant la qual ha dissenyat un zepelí elèctric denominat Pathfinder 1. El dirigible mesura 125 metres de llarg, utilitza heli com a gas d'elevació i disposa d'una estructura formada per 10.000 tubs reforçats amb fibra de carboni i 3.000 rodets de titani. A més, disposa de dotze motors elèctrics alimentats per generadors dièsel i tretze bateries que li permeten viatjar a uns 120 quilòmetres per hora. Mesura 124 metres de llarg o, el que és el mateix, tant com tres avions Boeing u darrere d'un altre.

Ecològic, però no del tot

En teoria, l'enginy és ecològic, però el seu moviment seria impossible sense el concurs de dos generadors dièsel que envien energia a les bateries elèctriques que fan funcionar les hèlixs. El dirigible inclou també panells solars que aporten energia addicional i disposa ja del certificat d'aeronavegabilitat que permet iniciar les proves. Aquestes, que ja van començar el novembre passat, continuaran durant aquest el 2024, en principi, a dos enclavaments: Moffet Field (un aeròdrom de la NASA administrat per Google en l'Àrea de la Badia de San Francisco) i a l'aeroport de Palo Alto, Califòrnia. Brin vol utilitzar el seu zepelí per a finalitats humanitàries com brindar ajuda en casos de desastres naturals i, també i per descomptat, transportar passatgers. Arribarà a bon terme el seu somni o acabarà com el hyperloop d'Elon Musk?