Sembla que la paciència del Pentàgon amb United Launch Alliance ha arribat al seu punt de ruptura. Almenys això és el que reflecteixen les dures paraules de Stephen G. Purdy, secretari adjunt en funcions de l'Exèrcit de l'Aire per a Adquisicions Espacials, durant una compareixença escrita davant de la Cambra de Representants dels Estats Units.

El Pentàgon perd la paciència amb United Launch Alliance

Durant el testimoni del secretari adjunt, publicat per escrit el passat 14 de maig, aquest assegura que "el programa Vulcan de l'ULA ha tingut un acompliment insatisfactori durant l'últim any". El document és un fidel reflex de la creixent preocupació dins de les Forces Armades, respecte a la fiabilitat d'un dels seus principals socis espacials.

Després de múltiples ajornaments, i més de mil milions d'euros en contractes de desenvolupament, el coet Vulcan continua sense complir la promesa de reemplaçar amb solvència als ja retirats Atles V i Delta IV Heavy. Les conseqüències ja comencen a ser temibles: quatre missions crítiques per a la seguretat nacional fins i tot sense aixecar el vol i un calendari del Comando Espacial que trontolla.

El coet Delta IV Heavy enlairant-se des de la base de llançament d'ULA
El coet Delta IV Heavy enlairant-se des de la base de llançament d'ULA

Segons la informació publicada a Ars Technica, el sotssecretari Frank Calvelli va enviar fa un any una carta a United Launch Alliance advertint de la seva creixent preocupació per la capacitat de l'empresa per escalar la producció i complir els requisits acordats amb l'exèrcit dels Estats Units. En el dia d'avui, més d'una vintena de missions esperen el seu torn.

Però no creguis que això no ha tingut ja conseqüències. Si fas memòria, recordaràs que el mes d'abril passat, el Pentàgon va anunciar que SpaceX es faria càrrec de la majoria dels seus pròxims llançaments, la qual cosa trencaria un cicle històric de gairebé dues dècades de lideratge d'ULA. Ara, per tant, la Força Aèria es veu gairebé obligada a dependre de la companyia d'Elon Musk i dels seus coets Falcon 9 i Falcon Heavy.

En tot cas, Stephen G. Purdy ha reconegut que Vulcan va ser certificat per a llançaments militars el passat 25 de març de 2025, si bé va advertir que encara queda feina per fer. El primer vol militar, la missió USSF-106, no s'enlairarà abans de juliol i encara està subjecte a una revisió de preparació final que podria retardar-lo més. L'advertència està clara: o es millora la gestió o el futur d'ULA amb el Pentàgon està en l'aire.