Ni València, on tenen ja una hidrogenera, ni Huelva o Cadis, que són al costat d'on Cepsa vol activar aquest projecte denominada Vall de l'Hidrogen Verdni, tampoc, Barcelona. El gran port europeu de l'hidrogen verd serà Rotterdam.

botlek vondelingenplaat waterveiligheid luchtfoto
 

Per quin Rotterdam?

Amb les seves 3.600 hectàrees, Rotterdam és el port de referència de la regió del Rhein-Rhur, la conurbació més gran d'Alemanya en habitants (11 milions) i l'àrea industrial més potent de l'occident europeu des de medidados del XIX. Tal primacia no pot perdre's i, per això, els Països Baixos i Alemanya treballen units perquè sigui Rotterdam i no un altre port europeu l'epicentre de la nova indústria de l'hidrogen. Allà arribarà l'electricitat verda dels parcs eòlics del Mar del Nord i; si ningú no el remeia instal·lant més potència eòlica offshore a la costa atlàntica francesa, espanyola i portuguesa; allà es construiran també els electrolitzadors que convertiran en hidrogen verd part d'aquesta energia. A França, sigui dit, tant li dona, perquè Rotterdam és molt a prop del seu industrial i desenvolupadíssim nord.

Projectes en marxa

A Rotterdam Europoort s'està aixecant ja un primer gran electrolitzador, s'està ampliant la terminal d'amoníac –que sona com a combustible substitut de la gasolina- i s'estan començant a estendre ja les canonades d'un primer gasoducte d'hidrogen que podria funcionar el 2025. Al port, funcionen ja turbines eòliques amb una potència de 300 MW i mar endins està previst que s'instal·lin aergeneradores amb fins a 21 GW de capacitat abans de 2030. Entre 2030 i 2050, està previst instal·lar uns altres 50 GW més. També es parla ja d'una planta capaç de fabricar bateries que emmagatzemen energia procedent de plantes solars i eòliques que, després, poden utilitzar-se com a electrolitzadors capaços de produir hidrogen verd. L'empresa que impulsa aquest projecte es diu Battolyser Systems. Què estem fent a Espanya mentrestant?