La realitat virtual pot convertir-se si es fa servir de manera correcta en una eina clau dins del tractament de diferents afeccions de salut mental. Així ho considera Daniel Freeman, psicòleg clínic de la Universitat d'Oxford que ha publicat un article a la prestigiosa revista The Lancet en la qual detalla com les teràpies de realitat virtual automatitzades són capaces de reduir de manera significativa l'angoixa vinculada a situacions de la vida quotidiana que experimenten pacients afligits de trastorns vinculats a la paranoia i l'ansietat.

84. Batalla contra trastorns mentals Header
 

Simulacions

A través de l'empresa OxfordVR, Freeman ha creat gameChange, un tractament fonamentat en realitat virtual i pensat perquè l'utilitzin pacients amb agorafòbia greu relacionada amb psicosi. El tractament està actualment en proves als Estats Units i el Regne Unit i s'aplica a pacients confinats a casa perquè simulin situacions quotidianes com prendre un cafè, entrar a un pub o viatjar amb autobús. En l'assaig participen centenars de pacients que reben així un tractament efectiu sense sobrecarregar presencialment els serveis de salut amb visites que, a més, generen més tensió als mateixos malalts, ja que es veuen obligats a interactuar en entorns i situacions que incrementen la seva ansietat.

Apectos clau

Freeman destaca de les teràpies de realitat virtual dos elements que considera peces fonamentals: permeten més flexibilitat ja que el pacient percep que la situació no és real i, així, pot aprendre coses noves i fan possible que es distanciïn del seu monòleg interior. "La consciència que la situació que ells perceben com un problema fa que els beneficis de sotmetre'ls a aquestes situacions no es dissipin i puguin pensar de nou i aprendre. Els beneficis terapèutics són evidents", explica.