La Llei de Mercats Digitals de la Unió Europea va entrar en vigor l'1 de novembre de 2022 i començarà a aplicar-se sis mesos després, a partir del 2 de maig de 2023. Aquesta llei europea té per objectiu "evitar que determinades empreses imposin condicions injustes a altres empreses i els usuaris finals i garantir el caràcter obert d'importants serveis digitals".

Aquesta llei és independent de la normativa que obligarà a Apple a utilitzar USB-C a l'iPhone, és una normativa centrada en el programari més que en el maquinari. Una llei molt ambiciosa que afectarà Apple i altres grans companyies com Google, Microsoft o Meta.

apple europa

La Llei de mercats Digitals d'Europa vol una alternativa a l'App Store i molt més

¿S'aplicarà aquesta llei a Apple?

La Llei de Mercats Digitals estableix els anomenats "guardians d'accés", que és com es denomina totes les companyies que hauran d'aplicar els principis i articles que estableix aquest reglament. Segons s'indica, s'han de reunir tres condicions per a ser denominat "guardià d'accés":

  1. Tenir una mida que incideixi en el mercat interior: es considera que és el cas si l'empresa assoleix un volum de negocis anual de la Unió igual o superior a 7.500 milions d'euros en cadascun dels tres últims exercicis, o si la seva capitalització mitjana de mercat o el seu valor just de mercat equivalent va ascendir almenys a 75.000 milions d'euros en l'últim exercici.
  2. Controlar una passarel·la important entre els usuaris professionals i els consumidors finals: es considera que és el cas si l'empresa explota un servei bàsic de plataforma que tingui de mitjana més de 45 milions d'usuaris finals actius establerts o localitzats a la UE al mes i més de 10.000 usuaris professionals actius establerts a la UE a l'any en l'últim exercici.
  3. Ocupar una posició arrelada i duradora: es considera que és el cas si l'empresa compleix els altres dos criteris en cadascun dels tres últims exercicis.
Apple en bandera de Europa

La Unió Europea va a canviar moltes regles que afectaran a Apple i a altres companyies

Clarament, Apple és una empresa que compleix els tres principis, tant a nivell d'ingressos com a nivell d'usuaris actius i anys a Europa. Per tant, Apple serà denominada com a "guardià d'accés". A partir del 2 de maig de 2023, data en què començarà a aplicar-se la Llei de Mercats Digitals, els guardians d'accés potencials tindran dos mesos per notificar els seus serveis bàsics de plataforma a la Comissió.

Com afectarà la Llei de Mercats Digitals a Apple

Aquesta llei afectarà la majoria d'empreses tecnològiques que operen a Europa i generarà canvis profunds a Google, Microsoft o Meta, especialment en apps com Instagram o WhatsApp. En molts casos es busca la protecció de les dades dels usuaris, i tot i que aquí Apple no ha de realitzar molts canvis, hi ha altres aspectes que haurà de modificar dràsticament.

Apple Store alternativa

Un dels principals punts de la nova llei sembla estar dissenyat específicament per a Apple. Segons es descriu, s'hauria de permetre als usuaris instal·lar aplicacions o botigues d'aplicacions de tercers sense haver de passar per la botiga del "guardià d'accés".

Permetre als usuaris finals instal·lar aplicacions o botigues d'aplicacions de tercers que utilitzin o interoperin amb el sistema operatiu del guardià d'accés.

App Store

Tindrem una alternativa a l'App Store a l'iPhone

A més, s'haurà de donar opció a aquestes botigues alternatives d'utilitzar-se per defecte en lloc de les botigues oficials, és a dir, en comptes de l'App Store.

El guardià d'accés no impedirà que les aplicacions informàtiques o les botigues d'aplicacions informàtiques de tercers descarregades sol·licitin als usuaris finals que decideixin si volen configurar aquesta aplicació informàtica o botiga d'aplicacions informàtiques descarregada com a opció per defecte.

Això sí, perquè aquestes alternatives siguin segures per als usuaris, Apple sí que pot crear certes normes sobre el que les aplicacions poden i no poden fer. Aquestes aplicacions de tercers no podran saltar-se l'actual sistema de permisos d'iOS.

En la mesura que aquestes siguin estrictament necessàries i proporcionades, no s'impedirà al guardià d'accés adoptar mesures per garantir que les aplicacions informàtiques o les botigues d'aplicacions informàtiques de tercers no posin en perill la integritat del maquinari o del sistema operatiu proporcionat pel guardià d'accés.

Sistemes de pagament alternatius

A més d'una alternativa a l'App Store, la Llei de Mercats Digitals també estableix que Apple no pot obligar els desenvolupadors a utilitzar els seus propis serveis de pagament, per la qual cosa haurem de veure alternatives als pagaments dins de les apps de l'App Store. Això és una cosa que ha suscitat molt debat i que ha obligat apps com Fortnite a deixar l'App Store.

Prohibició d'exigir als desenvolupadors d'aplicacions que utilitzin determinats serveis del guardià d'accés (com els sistemes de pagament o els proveïdors d'identitat) perquè apareguin a les seves botigues d'aplicacions.

provar aplicacions i jocs beta a l'iPhone i l'iPad

Els sistemes de pagament alternatius hauran d'arribar a l'App Store

És probable en aquest cas, que també s'obligui a Apple a obrir el sistema de pagaments amb NFC de l'iPhone, que actualment està restringit a Apple Pay. Per la qual cosa podrien aparèixer altres sistemes de pagament com Google Pay o sistemes dels mateixos bancs.

Navegadors alternatius (de veritat)

A iOS tenim diversos navegadors alternatius com poden ser Chrome o Firefox, però tots ells han d'utilitzar WebKit com a motor. Per tant, podria dir-se que la resta de navegadors són "versions diferents de Safari" que no oferiran gaires avantatges. Tanmateix, amb la nova llei, cada navegador podrà utilitzar el seu propi motor.

Interoperabilitat dels serveis de missatgeria

Això és una cosa que pot afectar molt aplicacions de missatgeria com WhatsApp, però també iMessage pot veure's afectat. Això hauria de fer que es poguessin enviar missatges entre diferents plataformes de missatgeria. En un principi només s'estableixen missatges, però amb el pas del temps això afectarà també l'enviament de fotos, vídeos o la creació de grups.

La Llei de Mercats Digitals preveu que els guardians d'accés que presten serveis de missatgeria tinguin l'obligació de garantir la interoperabilitat de les funcionalitats bàsiques.

La llei començarà a aplicar-se a partir de maig de 2023 i aleshores veurem de veritat quants canvis són necessaris. Serà aleshores quan es comencin a exigir aquest tipus de mesures i Apple i la resta d'empreses tindran un termini de només uns mesos per aplicar-les.