El Consell de Ministres del Govern d'Espanya acaba d'aprovar ampliar el termini de garantia dels productes venuts al país un any, passant dels dos anys fixats fins ara als 3 anys obligatoris. A més, els fabricants hauran de disposar de peces de recanvi durant un període de 10 anys, fins ara aquest termini era de 5 anys.

iPhone 12 en color blanc
Aquesta nova norma està recollida dins d'un Reial Decret-llei i segons el Ministeri de Consum "dona un pas més en l'estratègia d'economia circular" i també inclou nous drets i garanties per als consumidors o usuaris, davant l'auge del comerç online i els serveis digitals.
La garantia dels dispositius i productes puja a 3 anys
Aquesta nova norma afectarà a tots els dispositius que es venguin a Espanya, incloent-hi tots els dispositius d'Apple per la seva posada. El ministre Alberto Garzón ha detallat que han optat per una regulació "urgent" en què s'incorporen les Directives (UE) 2019/770 i 2019/771 al Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris (TRLGDCU).
🔸 El #CMin ha aprovat avui una modificació de l’actual normativa de consum amb la qual fa un pas més en l’estratègia d’economia circular.
— Ministeri de Consum (@consumogob) 27 d’abril de 2021
🛠 Els fabricants hauran de disposar de peces de recanvi durant 10 anys.
🛒 Les garanties passaran de dos a tres anys. pic.twitter.com/NPXfYm9AVK
Els principals punts de la nova normativa espanyola dels consumidors són els següents:
- Ampliación del termini de garantia de dos a tres anys.
- Augment de tres a cinc anys del termini de prescripció per exercir els drets que el consumidor té quan no està conforme.
- Disposar de peces de recanvi durant un mínim de 10 anys.
- Durabilitat d’un producte com un criteri objectiu: quan un bé no tingui la durabilitat que l’empresa i el consumidor hagin pactat a través del contracte de compravenda, el client podrà triar entre la reparació o la substitució del mateix.
- Contingut digital: per primera vegada quedaran recollits els contractes en els quals l’usuari no paga diners però sí facilita les seves dades personals a canvi del servei.
- S’inclouen com a contingut digital els programaris d’intercanvi de vídeos i àudio, d’allotjament de fitxers, de tractament de textos o els jocs que ofereixin contingut en línia, les xarxes socials, el correu electrònic, els serveis de missatgeria instantània, els llibres electrònics i altres publicacions electròniques.
- Els continguts i serveis digitals hauran d’oferir-se de manera immediata: "el subministrament no haurà de requerir, en la majoria de situacions, cap termini addicional".
- Les garanties comercials que s’incloguin en la publicitat prevaldran a les de la declaració de garantia legal si són més beneficioses per al consumidor.
L'objectiu és augmentar la durabilitat dels productes i aconseguir patrons de consum més sostenibles
Aquesta nova normativa acaba de ser aprovada i s'espera que entri en vigor pròximament. Totes les empreses que venguin béns, dispositius o productes electrònics o digitals estaran sotmeses a aquesta nova norma recollida a la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris.