Tip de Facebook? Jimmy Wales et proposa un remei: Wt:Social. El fundador de la Viquipèdia (a la foto), l'enciclopèdia en línia, ha presentat aquesta nova xarxa social pensada per desplaçar Facebook del seu tron i del teu mòbil. “Adéu, Facebook. És hora d'una cosa nova”, ha dit Wales aquesta setmana a la fira Digital X de Colònia, on ha presentat Wt:Social. És tot el contrari de Facebook o Twitter, “xarxes socials verinoses”, segons Wales. La idea és bastir-la sobre els principis de la Viquipèdia: cap afany de lucre, sense publicitat, oberta a tothom que hi vulgui intervenir, privacitat absoluta de les dades dels membres. En una setmana s’hi han afegit 25.000 usuaris.

Wt:Social és ara en fase inicial. És una plataforma social col·laborativa, on tothom hi pot publicar, com a Facebook o a Twitter. Gairebé tot el contingut és editable per qualsevol membre. “Oferirem [als usuaris] la possibilitat de prendre les seves pròpies decisions sobre quin contingut se’ls hi ofereix i editar directament titulars enganyosos o marcar continguts conflictius”, explica Wales en un fil de Twitter. “Fomentarem un entorn d’on se’n puguin eliminar els actors nocius perquè això és el que cal fer, no perquè afecta al negoci”, afegeix.

“El model de negoci de les xarxes socials es basa en pura publicitat. Això els motiva a fer-vos-en addictes per enganxar-vos-hi. Incentiven la indignació, el discurs radical, als trolls i no el progrés humà”, segueix Wales. “Jo tinc una idea diferent i només que algunes persones paguin per [ser membres de Wt:Social], aquesta xarxa pot ser de franc per a la resta d’usuaris. A més, crec que els que paguin tindran cura d’endreçar la malmesa cultura d’Internet”.

Per tant, afegeix el fundador de la Viquipèdia, “els meus incentius no són millorar [la plataforma] per tenir-vos molestos, emprenyats o indignats i així provocar el clic. Em motiva que penseu que és bona, que té sentit, que us ajuda a aprendre, a créixer, a ser més bona gent i que contribueix a millorar el món”. A Wt:Social “només pagareu si creieu que aporta una contribució positiva, significativa, a la vostra vida”.

Contingut de qualitat

Wt:Social “és una xarxa social dissenyada perquè els incentius per participar-hi siguin crear i compartir contingut de qualitat en lògica col·laborativa. Podria funcionar, com ha funcionat Viquipèdia. [Wales vol bastir] un lloc per llegir-hi continguts i anàlisi d'actualitat, de qualitat, i desactivar les dinàmiques i lògiques de viralitat i manipulació grollera, perquè no té afany de lucre”, explica Francesc Pujol, director del programa en Economia, Lideratge i Governança de la Universitat de Navarra i investigador en xarxes socials.

A la seva web, Wt:Social afirma que “a mesura que les xarxes socials creixen, també s’ha amplificat la veu d’actors perjudicials arreu del món”, alhora que adverteix que “les fake news han influït en esdeveniments mundials”, mentre “els algoritmes [de les xarxes socials] només es preocupen de promoure l’addicció de la gent a plataformes sense contingut valuós”.

La crisi de Facebook

Facebook travessa una greu crisi de reputació, agreujada després de descobrir-se que traficava amb les dades dels seus membres i que es refusa a protegir-los dels discursos d’odi, fake news, usuaris falsos i altres manipulacions que estats i empreses fan servir, fins i tot per a interferir en eleccions arreu del món. Arran de l’escàndol més sonat, el de Cambridge Analytica —una empresa que treballava per Donald Trump, entre altres polítics d’arreu—, Facebook té obertes investigacions a gairebé tots els estats dels EUA i a la Unió Europea per ús indegut de les dades dels seus membres i comportament monopolístic.

A 30 d'octubre d’aquest any, Facebook comptava més de 2.500 milions d'usuaris actius mensuals arreu del món, un 8% més que fa un any. “És massa gran per ignorar-lo en qualsevol pla de comunicació de màrqueting digital”, segons Zephoria, una consultora.

Twitter, que té 330 milions d’usuaris actius mensuals, ha reaccionat amb més agilitat. Des del 22 de novembre prohibirà la publicitat política a la seva xarxa. Així doncs, els partits ja no podran pagar per promocionar les seves piulades o arribar a un segment de públic determinat. Jack Dorsey, fundador i CEO de Twitter, justifica la decisió perquè considera que pagar per fer més visible un missatge polític compromet la lliure decisió dels usuaris de compartir continguts a la xarxa.