Per molt que parlem de l'hidrogen i les bateries, el combustible que mou el transport al món és el dièsel i les seves xifres de consums mostren dades alarmants. Tant a Europa com a la Xina i els Estats Units, es consumeix menys gasoil i això, sempre, és el pròleg de capítols plens de dificultats.

gasoleo a 1
 

Les xifres

Als Estats Units, la demanda de dièsel es contraurà en un 2%, la qual cosa constitueix la caiguda percentual més gran des de 2016. Alhora, a la Xina es constata una reducció del volum de camions circulant per les carreteres segons l'agència Bloomberg i a Europa la prima del gasoil respecte als mercats de futurs del petroli és en el nivell més baix registrat en els últims dotze mesos. La Xina, Europa i els Estats Units són territoris clau per prendre el pols a l'economia mundial i, per això, l'agència de qualificació Standard&Poor's parla ja d'"un dels pitjors climes econòmics en la memòria recent fora de la crisi financera de 2008 i la pandèmia".

Gasoleos alguena h1 gasoleo comparativa
 

Per què és fonamental que es mantingui la demanda de dièsel?

El gasoil alimenta flotes de camions, equips de construcció i maquinària de tota mena i fa mesos que es debilita. És, de fet, més que un símptoma, una evidència primerenca d'una cosa que s'intueix: les dificultats de les famílies per mantenir el nivell de despesa debiliten la demanda i les indústries responen reduint la seva activitat. I a menor activitat, menys combustible fa falta. I, no: la minvada no té a veure amb la revolució verd, perquè ni el transport ni la maquinària industrial s'estan electrificant. Ben Ayers, de Nationwide Economics, és clar: "una caiguda de la demanda de gasoil encaixa amb un escenari en el qual el risc de recessió augmenta en tota l'economia".

Baixant

Després de la invasió d'Ucraïna, el preu del gasoil es va disparar, però en els últim mesos ha anat baixant a poc a poc. És perquè hi ha més dièsel al mercat? No, és perquè la demanda és menor. Als Estats Units, els analistes quantifiquen les probabilitats d'entrar en una recessió en un 65% i a Europa, en un 49%

Qui està deixant de consumir?

El retrocés en la demanda deriva del transport de carretera, que als Estats Units consumeix el 60% del gasoil i a la Xina el 70%. Segons el Ministeri de Transports xinès, la circulació de camions per les carreteres del país s'ha reduït en un 8% durant les últimes setmanes i les existències de gasoil comercial són en el seu nivell més alt des de gener de 2022. A Europa, on no s'ha viscut un hivern especialment dur i les calefaccions sí que s'estan renovant i deixen el gasoil de banda, la demanda ha estat feble durant tot l'hivern i als Estats Units, amb les fàbriques produint menys, la construcció medi|mitjà paralitzada i els detallistes amb els magatzems plens, l'activitat de les flotes de camions és menor. Ara, a més, es compra menys producte físic a la xarxa i, almenys en Estats Units, es contracten més vacances i experiències, que no requereixen transport. Veurem que succeeix en els propers mesos, però el gasoil ens està avisant.