Ser una gran companyia tecnològica, en els temps que corren, significa estar en el punt de mira dels reguladors per evitar utilitzar la teva posició de poder amb l'objectiu d'executar pràctiques monopolístiques que puguin afectar no només a la competència, sinó també als usuaris. I si no, que els ho diguin a Apple i Google a la Unió Europea. La firma de la poma mossegada ha hagut de permetre la instal·lació de tendes d'aplicacions alternatives, i el gegant d'Internet compte a la seva esquena amb multes de milers de milions d'euros per pràctiques anticompetitives relacionades amb Android i AdSense.

Després del Brexit, les imposicions de la Unió Europea no afecten el Regne Unit, però això no significa que no segueixi de prop els seus moviments i que no estigui disposat a seguir els seus passos. Pel que sembla, l'agència antimonopoli busca imposar nous controls a l'estil europeu a les grans empreses tecnològiques, centrant-se en Apple i Google.

Les intervencions proposades podrien retallar fins i tot un 30 % les tarifes que Google i Apple i cobren per les transaccions digitals a través de les seves tendes d'aplicacions mòbils, a més d'evitar que dissenyin els seus sistemes per afavorir les seves pròpies aplicacions i serveis, augmentant la distància amb tercers desenvolupadors.

Les decisions plantejades per l'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit deceben els usuaris

L'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit va assegurar fa uns dies que esperava designar Apple i Google sota el nou règim de mercats digitals pel seu "estatus de mercat estratègic", la qual cosa permetria a l'agència imposar una sèrie de regles de conducta. El proper mes d'octubre es prendria la decisió final sobre aquesta designació, i també s'iniciarien consultes sobre possibles intervencions.

Sarah Cardell, directora executiva de CMA, va dir que la investigació de l'agència havia "identificat oportunitats per a una innovació i elecció més grans" als telèfons intel·ligents, incloent-hi permetre als desenvolupadors indicar als clients que paguin o se subscriguin a serveis digitals fora de les botigues d'aplicacions, a més de garantir una millor "interoperabilitat" entre els serveis d'Apple i els de tercers. Això és, que funcionin millor les carteres digitals, rellotges intel·ligents i altres productes.

Per si no n'hi hagués prou, la CMA tambíén examinarà els serveis d'intel·ligència artificial disponibles als dispositius mòbils d'ambdues companyies, com poden ser Siri i Apple Intelligence, així com Gemini de Google "per garantir la igualtat de condicions en aquest sector que avança ràpidament". No obstant això, l'organització deixarà per al proper any la decisió de si Apple ha de permetre que les apps es distribueixin per tendes alternatives, la qual cosa ha despertat la indignació i el desconcert d'alguns grups de defensa dels desenvolupadors.

Tim Sweeney, director d'Epic Games, la companyia després del desenvolupament de Fortnite (el videojoc que va començar tota la disputa amb Apple pels pagaments a través de l'App Store", està decebut amb les intervencions planejades per la CMA en ser "sorprenentment febles", i qualificant la decisió retardada sobre les tendes d'aplicacions alternatives com una "oportunitat perduda"