L'Armada Espanyola té un nou submarí, però no és com els altres

Durant la II Guerra Mundial, la Decima Flottiglia Mezzi d'Asalto, de la Règia Marina italiana va utilitzar, com explica magistralment Arturo Pérez Reverte a la seva novel·la El Italiano diferents i enginyosos mitjans com, per exemple, torpedes tripulats (Silur a Lenta Corsa, en castellà Torpedo de Navegació Lenta) per controlar i, en molts casos enfonsar, vaixells aliats a l'Estret de Gibraltar i la Badia d'Algesires. La història d'aquells homes va ser exemple de com marins aguerrits i destres poden, per si sols i amb l'ajuda d'un mitjà per moure's sota l'aigua, ser crucials per a qualsevol Armada que es preï. Per això, avui, gairebé 80 anys després, l'Armada Espanyola compta també amb el seu propi cos de submarinistes. I els ha dotat amb nous equips.

Divejet RD2
Divejet RD2

Força de Guerra Naval Especial

El cos de submarinistes de l'Armada Espanyola es denomina Força de Guerra Naval Especial (FGNE) i disposa actualment de petits submarins i propulsors subaquàtics unipersonals denominats escúters que són, en certa manera, hereus d'aquells Silur a Lenta Corsa (SLC) de la Règia Marina italiana. Els últims propulsors (sense càrrega explosiva, clar, els SLC sí la tenien) adquirits són de procedència alemanya i es diuen Drivejet RD20.

Com són?

Cada Drivejet posseeix un propulsor elèctric i lliure d'emissions que permet cobrir distàncies de fins a 16 quilòmetres per transportar personal i material sota l'aigua, i compta amb una consola per dirigir el vehicle o consultar informació. L'aparell mesura 120 centímetres de llarg, pesa 26 quilos, assoleix una velocitat màxima de 7 quilòmetres per hora, té un motor de 3,4 cavalls, ofereix cinc hores d'autonomia a mínima potència i pot assolir fins a 60 metres de profunditat. Aquests dispositius s'afegeixen als Rotinor SD414, que formen part de l'arsenal espanyol des de 2012. Els Rotinor SD414 mesuren 1,3 metres, pesen 64 quilos i compten amb un motor de 4 cavalls. Durant la II Guerra Mundial, haurien, sens dubte, causat estralls.