Que aixequi la mà qui hagi utilitzat la intel·ligència artificial alguna vegada per avançar en el seu treball. Ningú? Ja que sembla que és més comú del que sembla, i no la falsa realitat que les grans companyies tecnològiques ens intenten vendre. A finals de juliol, l'Associated Press va publicar els resultats d'una nova enquesta que mostrava que el 60 % dels adults dels Estats Units havia utilitzat aquesta tecnologia per buscar informació, però que només el 37 % l'havia fet servir per treballar.

Hi ha una gran diferència amb els joves nord-americans, que aprofiten més la intel·ligència artificial en diferents tasques: des de pluges d'idees fins a avançar amb el treball, passant per tenir un "acompanyant". S'ha descobert que la generació Z utilitza bots conversacionals com ChatGPT per rebre teràpia, a tall de psicòlegs low cost, ja que estan disponibles les 24 hores del dia i la subscripció mensual és molt més barata que una sessió de 45 minuts.

Els acompanyants d'IA estan sent tot un èxit als Estats Units. Més del 70 % dels adolescents afirma haver-los utilitzat, almenys, una vegada, i el 52 % se sent atret per la idea de xatejar amb una intel·ligència artificial de tant en tant. Pot ser que la seva popularitat es degui a xAI, la companyia d'Elon Musk encarregada del desenvolupament de Grok, que a mitjans del juliol passat va llançar els seus primers avatars digitals interactius amb IA: Ani i Bad Rudy.

Tot just un terç dels enquestats utilitza la IA per escriure correus electrònics, crear o editar imatges o per a l'entreteniment

L'enquesta, realitzada a 1.437 adults entre el 10 i el 14 de juliol, revela importants bretxes generacionals en l'adopció de la IA. El 74 % dels adults menors de 30 anys utilitza aquesta tecnologia per buscar informació en algunes ocasions, mentre que només el 20 % dels majors de 60 anys l'ha fet servir per generar idees, molt per sota del 62 % dels "joves" que la veuen molt útil per realitzar pluges d'idees.

Encara que la indústria tecnològica promocioni la IA com a eina de productivitat, la majoria dels nord-americans no la utilitza per a aquest final. Pel que sembla, només un terç dels enquestats utilitza la IA per escriure correus electrònics, crear o editar imatges o per a l'entreteniment. Amb prou feines el 26 % afirma utilitzar-la per comprar.

De moment, l'ús més important que se li dona a la intel·ligència artificial és la recerca d'informació. No obstant això, cal tenir en compte que el mateix cercador de Google mostra en moltes ocasions respostes generades amb IA en la part superior, de manera que no tots els usuaris saben reconèixer sempre quan estan interactuant amb funcions impulsades per IA.

La intel·ligència artificial continua tenint bastantes limitacions, i sembla que els usuaris són conscients d'això, de manera que la utilitzen de manera molt selectiva. A això cal sumar l'alt consum energètic. Hi havia enquestats que l'aprofitaven per escriure correus electrònics, però després de saber la quantitat d'aigua que requereixen els bots conversacionals per oferir el servei, han deixat d'utilitzar-la per a l'esmentat final.