Carregant...

Amazon està aprofitant tots els mitjans de mobilitat possibles per oferir el seu servei de compres, que és molt popular en gran part del món. Per exemple, els paquets ja es poden veure al Japó en els trens bala denominats Shinkansen. Com és possible? Els espais lliures que queden s'aprofiten en els trajectes. Es cobreix el tram de les instal·lacions d'Amazon al Japó i s'uneix l'àrea metropolitana de Tòquio amb el centre i el nord del Japó.

Són tres operadors ferroviaris que ho fan possible: JR East, JR Hokkaido i JR West. El març de 2026 van començar les operacions a les línies Tohoku i Tohoku-Hokkaido, sumant a Hokuriku en aquest mes de maig. Els paquets poden arribar més ràpid, fins a velocitats de 320 km/h.

Adéu als vehicles i les carreteres per als enviaments d'Amazon al Japó

És una manera d'estalviar costos respecte al moviment dels paquets; si és possible usar un transport que de certa forma té espai sobrant i pot anar a major velocitat, es preferirà abans que una altra cosa. Un pas important respecte a poder "descarbonitzar" la seva logística, és a dir, reduir emissions que normalment es consideren en els vehicles.

El VP d'operacions d'Amazon al Japó, Khei Shimatani, no ha pogut donar xifres contundents respecte a la quantitat de paquets que es mouen en els trens bala ni l'estalvi que significa en temps. Es resumeix bàsicament en tenir enviaments més veloços sense tenir una sola dada per comparar. Va resumir el tema indicant que s'aprofitarà al màxim la xarxa Shinkansen del Japó, que és de primer nivell mundial.

Servei de lliurament de productes al Japó via tren

Japó i la Xina són exemples de mobilitat de persones i càrrega en conjunt

La Xina està aprofitant la seva pròpia infraestructura per moure tant passatgers com càrrega en vies ràpides. Per exemple, és possible moure ambdós gràcies al tren submarí més llarg del món que viatja a 250 quilòmetres per hora a l'estret de Bohai. De la mateixa manera, tenen una tuneladora que és la més gegant del món, que perfora un túnel ferroviari que es desplaça fins a 350 quilòmetres per hora amb la mateixa combinació.

Fa anys potser això era inimaginable, la qual cosa indica que el futur ja és part del present. En el cas del Japó, la seva xarxa ferroviària és de les millors del món i li ha costat molts anys de feina en perfecta sincronia. Veure una cosa així a Europa i en altres mercats és complicat a causa que la mateixa xarxa ferroviària no està adaptada per a això. Potser es pot prendre d'exemple el que ha fet el Japó, però portaria anys de desenvolupament. No ens oblidem que Amazon experimenta amb drons per millorar els enviaments de trams curts, en especial amb les comandes de supermercats. Serà qüestió d'idear una estratègia perquè el cas d'èxit del Japó es repliqui en altres països.