Quin és el cost econòmic de desastres climàtics com els incendis d'aquest estiu? Segons l'informe anual de l'entitat anglesa Christian Aid, les onades de calor, els incendis forestals, les sequeres i els temporals més importants han costat al món més de 100.000 milions d'euros (120.000 milions de dòlars) aquest 2025. L'estudi recull els deu fenòmens extrems mes costosos de l'any, i adeverteix que només tenen en compte les pèrdues assegurades —és a dir, que els costos financers reals són més alts, mentre que els costos humans sovint no es tenen en compte.
Cap continent es va salvar dels devastadors desastres climàtics del 2025. A Europa, l'informe destaca principalment els incendis forestals de l'estiu a Catalunya, Espanya i Portugal. Al respecte, recordem que mai no s'havien cremat tantes hectàrees a Catalunya fins a principis de juliol en els últims 15 anys. Després, zones de Galícia i Lleo, entre d'altres, se'n van emportar la pitjor part.
Els 10 pitjors desastres climàtics del 2025
El top 10 l'encapçalen els incendis de Califòrnia el gener, amb un cost de 60.000 milions de dòlars i desenes de morts. Per darrere, els ciclons i les inundacions que van assolar el sud-est asiàtic el novembre, amb més d'un milerr de morts a Tailàndia, Indonèsia, Sri Lanka, Vietnam i Malàisia. En tercera posició, les inundacions a la Xina durant l'estiu, que van desplaçar milers de persones, van causar danys per valor de 11.700 milions de dòlars i van matar almenys 30 persones. Fora del top 10, l'informe destaca altres desastres climàtics que, si bé no van provocar tants danys, van colpejar nacions més pobres i amb menys recursos per respondre. Un exemple són les riuades del maig a Nigèria i de l'abril a la República Democràtica del Congo, amb milers de persones afectades —700 morts només a Nigèria. De la mateixa manera, remarca la sequera que pateix actualment l'Iran, que amenaça els deu milions de persones que viuen a Teheran —que podrien ser evacuades per mor de la crisi de l'aigua.
A continuació, la llista dels deu pitjors desastres climàtics del 2025:
- Incendis de Los Angeles, Califòrnia, al gener, amb 31 morts directes i un cost de més de 60.000 milions de dòlars.
- Ciclons a Tailàndia, Indonèsia, Sri Lanka, Vietnam i Malàisia el novembre, amb més de 1.750 morts i un cost d'uns 25.000 milions de dòlars.
- Inundacions a la Xina entre el juny i l'agost, amb més de 30 morts i un cost d'11.700 milions de dòlars.
- L'huracà Melissa a Jamaica, Cuba i les Bahames, del qual encara es desconeix la xifra de morts, però es calcula que els costos superen els 8.000 milions de dòlars.
- Les inundacions a l'Índia i el Pakistan entre el juny i el setembre, amb més de 1.860 morts i un cost d'uns 5.600 milions de dòlars.
- Els tifons a les Filipines del novembre, amb centenars de morts i un cost de més de 5.000 milions de dòlars.
- La sequera al Brasil durant la primera meitat de l'any, sense una xifra coneguda de morts però un cost estimat de 4.750 milions de dòlars.
- El cicló tropical Alfred a Austràlia el febrer, amb un mort i un cost d'1.200 milions de dòlars.
- El cicló Garance a l'illa de la Reunió, a l'Àfrica oriental, amb cinc morts i un cost d'1.050 milions de dòlars.
- Les inundacions de Texas, amb més de 130 morts i un cost d'uns mil milions de dòlars.
Imatge principal: un cotxe calcinat en l'incendi dels Ports d'aquest estiu / Europa Press
