Catalunya pateix els primers dos mesos d'estiu més mortals dels últims deu anys, tal com es desprèn de les dades del Sistema de Monitoratge de la Mortalitat Diària (MoMo) de l'Institut de Salut Carles III. Durant el període entre el 15 de maig i el 13 de juliol, es calcula que s'han produït fins a 300 morts atribuïbles a les altes temperatures, mentre que el 2024 no n'hi va haver cap en aquests dies. La sèrie històrica comença el 2015 i, des d'aleshores, l'any amb més morts en aquest període va ser el 2019 (104). El perfil de les defuncions respon majoritàriament a persones majors de 65 anys (249) i dones (149 del total de 249), cosa que s'atribueix a factors fisiològics que incideixen en una vulnerabilitat més gran als efectes de la calor. Les xifres arriben després que Barcelona s'hagi situat com la segona gran ciutat europea amb més morts per la crisi climàtica durant l'última onada de calor, d'acord amb l'Imperial College de Londres.

En el conjunt de l'estat espanyol, la xifra és de 1.180 morts atribuïbles a les onades de calor entre el 15 de maig i el 13 de juliol, el 95% de les quals tenia més de 65 anys i el 59% eren dones. En canvi, l'any passat només hi va haver 115 defuncions entre aquestes dates —cosa que representa un increment d'entre un 900 i un 1000%. Les comunitats autònomes més afectades han estat Galícia, La Rioja, Astúries i Cantàbria, unes zones que generalment han experimentat estius de temperatures moderades i que representen actualment un increment notable en la vulnerabilitat climàtica. Segons una nota de premsa del Ministeri de Sanitat d'aquest dilluns, aquesta circumstància podria estar relacionada amb una menor adaptació estructural i social davant d'episodis de calor extrema. 

Sanitat ha considerat que les dades constaten "un episodi tèrmic d'intensitat excepcional", amb un augment "sense precedents en les temperatures mitjanes i un increment notable de la mortalitat atribuïble a les onades de calor". D'acord amb els registres de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), al juny la temperatura mitjana mensual ha estat de 23,6 graus, de manera que supera en 0,8 graus l'anterior màxim històric registrat el juny del 2017. Però, a més, aquesta xifra també excedeix en 3,5 graus la mitjana del període climàtic 1991-2020. 

Les previsions meteorològiques apunten que el mes de juliol continuarà amb temperatures per sobre de la mitjana històrica, amb una probabilitat estimada superior al 70%. Aquest canvi substancial en les condicions climàtiques d'aquest estiu es constata en els 76 nivells de risc vermell per calor extrema que s'han registrat en diferents zones del país, mentre que l'any passat en el mateix període no se'n va activar cap. En aquest context, l'Observatori de Salut i Canvi Climàtic ha celebrat una reunió de seguiment aquest dilluns per valorar l'evolució de les altes temperatures i el seu impacte en la salut de les poblacions les últimes setmanes. En la trobada s'han compartit dades de l'Aemet, l'Institut de Salut Carles III i el Ministeri de Sanitat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!