L’Audiència de Barcelona celebra aquest dimarts el judici al guionista i periodista Jair Domínguez, a qui el partit d'ultradreta Vox demana 2 anys de presó i que pagui una multa de 15.000 euros per un delicte d’incitació l’odi contra la formació. El partit de Santiago Abascal es va sentir al·ludit i ofès per unes declaracions de l'humorista que convida a combatre el feixisme i "als nazis amb un cop de puny a la boca” durant l’espai Un dia de merda del programa d’El matí de Catalunya Ràdio, el 15 de febrer de 2021. El judici contra l’humorista es va fer viral la setmana passada quan el mateix Domínguez va informar la xarxa social X que la secció 3a de l’Audiència de Barcelona (una de les més garantistes) ordenava la seva detenció perquè no el localitzava per donar-li la citació de la vista.

Des del tribunal se sosté que se’l va trucar per telèfon, fins i tot a la seva defensa, i per això es va acordar aquesta mesura extrema i permesa legalment. El seu advocat, Jaume Alonso-Cuevillas, ràpidament va comunicar al tribunal que Domínguez està personat en la causa i en comunicació amb els Mossos. Això no obstant, el cos de la policia catalana va mostrar mala perícia perquè es va equivocar dos cops en l’adreça del periodista de TV3, segons va assegurar ell mateix.

La fiscal no acusa

Finalment, el judici s’ha convocat aquest dimarts a les 10 del matí al Palau de Justícia, a Barcelona. Domínguez ja ha assegurat que no hi faltarà. Tampoc l’advocat de Vox, Juan Cremades. Inicialment, la titular del jutjat d'instrucció 25 de Barcelona va arxivar el cas, ja que va assegurar que l’afirmació de Domínguez era en un “to sarcàstic” i emmarcat en un programa humorístic. Per la seva part, la Fiscalia va considerar contundent l’afirmació, però va demanar l’arxivament de la causa, però l’Audiència de Barcelona va fer reobrir el cas perquè assegurava que la instructora no va raonar prou la falta delictiva. El seu advocat també nega que hagi comès cap delicte i atribueix les declaracions de l’humorista a la llibertat d’expressió.

Reclam de multa de 216.000 euros

En el seu escrit, la fiscal especialitzada de delictes d’Odi i Discriminació, Marta Glória López Catalá exposa que aquell dia l’emissora, com d’altres, “es feia ressò”, com altres mitjans, de diverses reaccions públiques davant els resultats electorals del partit Vox en les eleccions del 14 de febrer de 2021. En aquelles eleccions Vox va obtenir per primera vegada representació al Parlament amb 11 diputats. La fiscal hi afegeix: “No consta que el programa fos de referència per a entorns violents ideològicament enfrontats amb Vox, ni tampoc que la naturalesa de la seva audiència es nodreixi de col·lectius simpatitzants d’ideologies extremistes i violentes, no sent tampoc el mitjà susceptible de provocar una resposta immediata”. També precisa que en els dies posteriors al programa, “no es va constatar un increment de denúncies per accions violentes contra Vox ni contra els seus representants”. I per això conclou que Domínguez no és autor de cap delicte i que “Catalunya Ràdio no és infractora de deures de cautela”.

Per contra, el partit ultra també denuncia la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per no evitar aquestes declaracions i demana que sigui multada amb 216.000 euros pel delicte d’odi.

Les declaracions

En la denúncia es reprodueix que en el programa radiofònic matinal amb més de 400.000 oients, el periodista va afirmar: El poble més poligonero de l'Alt Empordà vota a Vox. El resultat de la Catalunya poligonera és neonazi, qui li ho podia imaginar. Al feixisme se li combat en les urnes. Perquè es veu que no. Les urnes donen ales al feixisme. No ho sabíeu? Al feixisme, als nazis se'ls combat amb un cop de puny en la boca. No hi ha mitges tintes. No es negocia amb el feixisme. Els nostres avis, morts afusellats, enterrats en cunetes, presos en camps de concentració en Argelers no ens diran que al feixisme se li combat a les urnes. Tothom pot votar, fins als quals no estan bé del cap, i ens estem jugant el futur dels nostres fills.