La vaga de handling (serveis de terra) de la filial de Ryanair, Azul Handling, a totes les seves bases a Espanya ha començat aquest divendres, en ple pont d'agost "sense majors incidents" a l'aeroport del Prat tret dels retards provocats a les línies afectades. La vaga, que està convocada per UGT, ha arrencat a les 5 de la matinada a tots els aeroports de l'estat espanyol, i de moment, no se saben dades concretes d'afectacions. Excepte, de l'aeroport de Barcelona, on s'han registrat retards d'"una mitjana, de moment, de 20 minuts", segons ha informat a EFE el secretari del sector aeri del sindicat, Chema Pérez. Les aturades, que estan convocades en protesta per les sancions a treballadors, es desenvoluparan en diferents franges horàries i està previst que continuïn demà i demà passat.

La vaga del servei d'assistència en terra, que afecta bàsicament la facturació d'equipatge, embarcament i entrada i sortida de passatgers de l'avió, es desenvoluparà entre les 05:00 i les 09:00 hores; les 12:00 i les 15:00 hores, i les 21:00 i les 23:59 hores, i continuarà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges durant tot l'any. 

Serveis mínims potents

Chema Pérez creu que els retards "s'aniran acumulant" durant tota la jornada, tot i que, l'impacte serà menor gràcies als serveis mínims establerts, que "són molt potents". A més, ha assenyalat que les aturades s'han convocat per franges i l'empresa "intentarà prémer" els treballadors perquè vagin més de pressa. En aquest sentit, ha apuntat que "sol passar". 

Per a lluitar contra la vaga, el Ministeri de Transports ha establert uns serveis mínims que fluctuen entre el 76 % i el 87 % per a les jornades del mes d'agost a les rutes domèstiques cap a o des de territoris no peninsulars. Amb tot, durant el setembre, els serveis mínims variaran entre el 69 % i el 86 % i a l'octubre aniran del 59 % al 83 %. Pel que fa als serveis que uneixen ciutats espanyoles peninsulars quan el mitjà de transport alternatiu impliqui un temps superior a cinc hores, el percentatge de serveis mínim variarà entre el 54 % i el 63 % durant l'agost, setembre i octubre. En canvi, si la ruta és inferior a les cinc hores, la forquilla serà d'entre el 27% i el 40% durant els pròxims tres mesos. 

Segons ha explicat Pérez, s'han superposat tres convocatòries de vaga: la que s'està registrant a escala nacional, que ha començat a les 5.00 hores d'aquest divendres; una altra convocada a l'Aeroport de Barajas, que és recolzada per UGT i CGT i que va començar a mitjanit; i una altra a Màlaga, convocada per CGT. Els aeroports afectats per la vaga en l'àmbit nacional són Madrid, Màlaga, Alacant, Almeria, Oviedo, Barcelona, ​​Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Lanzarote, Menorca, Múrcia, Palma, Reus, Santander, Santiago, Sevilla, Tenerife Nord i Sud, València, Vigo, Vitòria i Saragossa. 

Els motius de la vaga 

Segons UGT, la vaga està motivada per les sancions als treballadors que es neguen a fer hores no obligatòries, que inclouen càstigs de fins a 36 dies sense feina ni sou. La "manca" de creació d'ocupació estable i de consolidació de jornada per al personal fix a temps parcial i l'"incompliment reiterat" de dictàmens de la Comissió Paritària del Conveni Sectorial sobre garanties i plusos són altres motius que han conduït el sindicat a aquesta convocatòria. També les "restriccions il·legals" a la reincorporació després de l'alta mèdica i a l'adaptació de jornada per exercir el dret a la conciliació familiar.

Aquesta vaga se suma a la convocada pel personal de terra del Grup Menzies, que atén aerolínies com Emirates, British Airways, American Airlines, EasyJet, Turkish Airlines, Norwegian i Wizz Air. Aquesta convocatòria, també promoguda per UGT, afectarà cinc aeroports espanyols —Barcelona-El Prat, Alacant, Palma, Màlaga i Tenerife Sud— i comença aquest dissabte. Seguirà els dies 17, 23, 24, 30 i 31 d'agost. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!