La vaga de handling (serveis de terra) de la filial de Ryanair, Azul Handling, a totes les seves bases a Espanya ha començat aquest divendres, en ple pont d'agost "sense majors incidents" a l'aeroport del Prat tret dels retards provocats a les línies afectades. La vaga, que està convocada per UGT, ha arrencat a les 5 de la matinada a tots els aeroports de l'estat espanyol, i de moment, no se saben dades concretes d'afectacions. Excepte, de l'aeroport de Barcelona, on s'han registrat retards d'"una mitjana, de moment, de 20 minuts", segons ha informat a EFE el secretari del sector aeri del sindicat, Chema Pérez. Les aturades, que estan convocades en protesta per les sancions a treballadors, es desenvoluparan en diferents franges horàries i està previst que continuïn demà i demà passat.
La vaga del servei d'assistència en terra, que afecta bàsicament la facturació d'equipatge, embarcament i entrada i sortida de passatgers de l'avió, es desenvoluparà entre les 05:00 i les 09:00 hores; les 12:00 i les 15:00 hores, i les 21:00 i les 23:59 hores, i continuarà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges durant tot l'any.
Serveis mínims potents
Chema Pérez creu que els retards "s'aniran acumulant" durant tota la jornada, tot i que, l'impacte serà menor gràcies als serveis mínims establerts, que "són molt potents". A més, ha assenyalat que les aturades s'han convocat per franges i l'empresa "intentarà prémer" els treballadors perquè vagin més de pressa. En aquest sentit, ha apuntat que "sol passar".
Per a lluitar contra la vaga, el Ministeri de Transports ha establert uns serveis mínims que fluctuen entre el 76 % i el 87 % per a les jornades del mes d'agost a les rutes domèstiques cap a o des de territoris no peninsulars. Amb tot, durant el setembre, els serveis mínims variaran entre el 69 % i el 86 % i a l'octubre aniran del 59 % al 83 %. Pel que fa als serveis que uneixen ciutats espanyoles peninsulars quan el mitjà de transport alternatiu impliqui un temps superior a cinc hores, el percentatge de serveis mínim variarà entre el 54 % i el 63 % durant l'agost, setembre i octubre. En canvi, si la ruta és inferior a les cinc hores, la forquilla serà d'entre el 27% i el 40% durant els pròxims tres mesos.
Segons ha explicat Pérez, s'han superposat tres convocatòries de vaga: la que s'està registrant a escala nacional, que ha començat a les 5.00 hores d'aquest divendres; una altra convocada a l'Aeroport de Barajas, que és recolzada per UGT i CGT i que va començar a mitjanit; i una altra a Màlaga, convocada per CGT. Els aeroports afectats per la vaga en l'àmbit nacional són Madrid, Màlaga, Alacant, Almeria, Oviedo, Barcelona, Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Lanzarote, Menorca, Múrcia, Palma, Reus, Santander, Santiago, Sevilla, Tenerife Nord i Sud, València, Vigo, Vitòria i Saragossa.
Els motius de la vaga
Segons UGT, la vaga està motivada per les sancions als treballadors que es neguen a fer hores no obligatòries, que inclouen càstigs de fins a 36 dies sense feina ni sou. La "manca" de creació d'ocupació estable i de consolidació de jornada per al personal fix a temps parcial i l'"incompliment reiterat" de dictàmens de la Comissió Paritària del Conveni Sectorial sobre garanties i plusos són altres motius que han conduït el sindicat a aquesta convocatòria. També les "restriccions il·legals" a la reincorporació després de l'alta mèdica i a l'adaptació de jornada per exercir el dret a la conciliació familiar.
Aquesta vaga se suma a la convocada pel personal de terra del Grup Menzies, que atén aerolínies com Emirates, British Airways, American Airlines, EasyJet, Turkish Airlines, Norwegian i Wizz Air. Aquesta convocatòria, també promoguda per UGT, afectarà cinc aeroports espanyols —Barcelona-El Prat, Alacant, Palma, Màlaga i Tenerife Sud— i comença aquest dissabte. Seguirà els dies 17, 23, 24, 30 i 31 d'agost.