Primeres conseqüències de l'aturada de camioners convocada per la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport que ja ha provocat afectacions a les entrades del Port de Tarragona i Mercabarna. Segons el Servei Català de Trànsit, des de les 8.33h hi ha més d'un quilòmetre de circulació amb congestió a l'A-27 en direcció al port. En paral·lel, els transportistes han informat d'un tall a l'-N-420 a l'altura de Gandesa i a una de les entrades de Mercabarna. La vaga indefinida que ha començat aquest dilluns vol denunciar les "condiciona laborals inadmissibles" al sector i els efectes de la pujada del preu dels carburants. La manifestació, però, no compta amb el suport de les patronals que tenen representació en l'òrgan de diàleg amb l'administració. Grups informatius de la Plataforma Nacional de Defensa del sector del Transport es troben davant de l'entrada al Port de València on també hi haurien alteracions i es repliquen a altres punts de l'Estat, des d'Andalusia fins a les mateixes Canàries.

 

Conseqüències als mercats?

José Fernández, portaveu de la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport, assegura a TVE que una vaga com aquesta comportarà conseqüències en els supermercats i afegeix: "El comitè nacional ens ha menyspreat, que segueixi llançant benzina al foc. El transport és imprescindible en totes les activitats econòmiques del país i el camió té la clau del transport mundial, sense camions no hi ha vaixells. La ministra no escolta a ningú". Un altre membre que ha parlat a TV3 és Manuel Hernández, president de la plataforma per a la defensa del sector del transport, i també ha anat en la mateixa línia: "Si aquesta vaga és prolongada, això es notarà a les prestatgeries de qualsevol supermercat. Afectarà a tot".

Diferències de criteri amb la Patronal

Els transportistes han iniciat aquest dilluns una aturada indefinida per aquesta Plataforma que assegura representar les  mitjanes i petites empreses que suposen el 85% del sector. La plataforma, sense representació dins l'òrgan de diàleg del sector amb l'administració, el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), justifica la convocatòria per  la "gravíssima" situació del sector i unes condicions laborals "inadmissibles", on se suma l'alça del preu dels combustibles, accentuada per la invasió russa d'Ucraïna. L'entitat ha enviat una llarga  llista de reivindicacions als ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Treball i Economia Social i demana la prohibició de la contractació dels serveis de transport per sota dels costos d'explotació i la de la càrrega i la descàrrega per part dels conductors i autònoms que facin la conducció dels seus vehicles, amb entrada en vigor de manera immediata.

Les diferències entre representants són palpables. Patronals del sector com CETM, Fenadismer o Astic, amb representació al comitè nacional, que va pactar amb Transports el desembre passat una sèrie de mesures per millorar el sector, plasmades en un reial decret llei aprovat el passat 1 de març, han exigit al govern espanyol que actuï per pal·liar la descontrolada pujada del preu dels combustibles. Tot i això, consideren que no és el moment de secundar una aturada de transports i menys encara si aquest es convoca amb caràcter indefinit i sense objectius clars de cap mena perquè "només servirà per desestabilitzar encara més la complicada situació per la qual travessa el sector".