Urbagestión, l'empresa propietària del pis on la Maricarmen va viure durant 70 anys després que aquest passat dimecres la desnonessin de casa seva, ha arribat a un acord amb els representants de la dona, de 87 anys i amb un 50% de discapacitat, perquè aquesta pugui tornar a casa seva amb un nou contracte de lloguer. L'Empresa Municipal de l'Habitatge i el Sol (EMVS) de l'Ajuntament de Madrid ha actuat com a mediadora de l'acord i ha indicat que queda pendent la ratificació de la mateixa Maricarmen, que des del seu desnonament es troba ingressada a l'Hospital General Universitari Gregorio Marañón. El Sindicat d'Inquilines, com havia demanat la Maricarmen, també ha format part del procés negociador, però indiquen que aquest principi d'acord no aturarà l'acampada que aquest dilluns afronta la seva tercera nit a la Puerta del Sol de Madrid perquè "això va més enllà".
L'empresa propietària s'ha reunit amb els representants de la Maricarmen durant més de quatre hores a l'empara dels funcionaris de l'EMVS, que han actuat com a mediadors. Divendres passat, Urbagestión va proposar cedir el pis a l'EMVS perquè l'empresa pública li oferís un lloguer assequible a través del pla ReViVa de l'administració municipal. Després de revisar la proposta, però, l'Ajuntament va considerar que era "inviable" per qüestions legals i de requisits del programa d'habitatge. Concretament, es demana que els pisos del programa estiguin lliures de càrrega, però l'empresa havia assumit una hipoteca pel pis, que no podien cancel·lar.
L'EMVS, però, es va proposar per mediar en unes negociacions entre ambdues parts, que s'han produït aquest dilluns. Els detalls de l'acord al qual han arribat Urbagestión i els representants de la Maricarmen, com ara el preu del lloguer que hauria d'assumir, es desconeixen. Perquè l'acord prosperi, a més, ha de ser la mateixa Maricarmen la que el ratifiqui.
La consellera delegada de l'empresa municipal ha declarat en finalitzar la reunió que "l'acord d'avui permetrà a la senyora [Maricarmen] Abascal tornar al seu domicili amb caràcter immediat, per un preu que no supera el 30% dels seus ingressos nets", el càlcul del qual es farà "en funció de la declaració que aporti". El contracte, segons ha indicat, tindrà una vigència de vuit anys i estarà a l'empara del programa d'intermediació del lloguer municipal. L'advocada de l'octogenària desnonada assenyala que el preu serà similar als 500 € que pagava fins ara i opina que "si això acaba amb l'entrada de la Maricarmen al seu habitatge, serà una fita històrica".
L'acampada a Sol, continua una tercera nit
A la Puerta del Sol, l'acampada que es va instal·lar dissabte en finalitzar la manifestació convocada en suport a la Maricarmen pels carrers de la capital, afronta ja la seva tercera nit en aquest espai de la capital espanyola. Tot i les demandes de l'Ajuntament de la capital perquè el govern espanyol actuï amb les seves competències de seguretat i torni la "normalitat" a la plaça, els concentrats manifesten que "no marxem, ens quedem". +
En declaracions a EFE, una de les portaveus del Sindicat d'Inquilines de Madrid, que organitza la protesta, assegura que el seu objectiu no és ni un decret "ni una llei a mitges", sinó alguna cosa que "realment aturi la sagnia de desnonaments". Recorda que el sindicat fa una dècada que treballa a Madrid per frenar els desnonaments. "La Maricarmen fa molts anys que està en la lluita i això ha estat la gota que ha vessat el got perquè ens ha tocat el cor a tots". "La idea és resistir, la pilota és a la teulada del govern espanyol, si el PSOE és valent i surt el decret veurem quins són els passos següents", assenyala una altra persona del sindicat.