Una imitació del robot Curiosity dissenyat per la NASA, un prototip que analitza la tècnica marcial del Haidong Gumdo, i un sistema de reg automàtic dissenyats per l'IES Matadepera, l'IES Badalona i el Col·legi Claret de Barcelona són finalistes del concurs interescolar STEM de Telefónica per fomentar el desenvolupament de competències tecnològiques.

L'objectiu del concurs "Desafiament STEM", organitzat per Telefónica Educació Digital per a totes les escoles d'Espanya, és fomentar el desenvolupament de competències tecnològiques a través de dinàmiques motivadores i divertides. El concurs compta amb tres categories: júnior per a equips de tercer d'ESO, High per a equips de quart d'ESO i Advance per a equips de Batxillerat i FP.

En la categoria Advance, els alumnes de l'Institut d'Educació Secundària Matadepera han dissenyat el "Robot Curiosity", que alimentat per plaques solars, pot funcionar de manera autònoma o controlat pel comandament d'una videoconsola, i és capaç d'esquivar obstacles, buscar llum per recarregar les seves bateries i incorporar un braç robòtic que pot agafar i moure objectes, imitant el robot dissenyat per la NASA que va passejar per Mart.

En el mateix nivell Advance, ha quedat finalista el prototip "Cloudy cuts" desenvolupat per alumnes l'IES Badalona i que consisteix a un prototip que mitjançant un arduino (plataforma de codi obert que s'utilitza per a la construcció i desenvolupament de projectes d'electrònica) incorporat a l'espasa que s'utilitza en l'art marcial Haidong Gumdo pren mesures dels seus moviments i permet representar-los gràficament per analitzar-los i millorar-los ràpidament.

En la categoria Júnior és finalista el projecte "Awematic" desenvolupat per alumnes del Col·legi Claret de Barcelona, que han dissenyat un sistema de reg automàtic pel que un sensor i un arduino monitoren la humitat de les plantes i permeten l'accés a l'aigua en cas de detectar nivells d'humitat per sota del llindar seleccionat.

En total, al concurs s'hi han presentat 652 propostes, en les que han treballat més de 3.600 participants, entre professors i alumnes i després de la primera selecció, el concurs compta amb 30 projectes finalistes, 10 per a cada una de les categories.

Per Comunitats Autònomes, Madrid, Barcelona i Andalusia han liderat la seva participació amb més del 58% dels projectes presentats. Pel que fa als finalistes, Andalusia compta amb set projectes repartits en les tres categories; seguit per Madrid amb cinc; Canàries, Cantàbria, Castella-la Manxa i Catalunya amb tres; Astúries i Comunitat Valenciana, amb dos; i Aragó i Múrcia amb un projecte