Aquest dimarts set d'octubre comença el gran tall de Rodalies que mantindrà la línia R3 tallada durant setze mesos, fins al gener del 2027, amb motiu d'obres per renovar la infraestructura. Unes obres que afectaran els 21.000 usuaris que fan ús de la línia cada dia, que es veuran abocats al servei alternatiu per carretera. Renfe ja distribueix fulletons informatius per les estacions i trens afectades. La interrupció del servei durant tant de temps mentre s'executen les obres no té precedent en el servei ferroviari de Rodalies i suposarà tot un repte per a l'operadora, Renfe. L'objectiu és garantir els desplaçaments per vies alternatives i per als usuaris habituals d'aquesta línia que connecta l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb Vic i Ripoll passant pel Vallès Oriental.

La interrupció del servei es fa fonamentalment per completar l'esperat desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga. Es preveu dues fases: una primera entre Montcada Bifurcació i la Garriga, que comença demà i s'allargarà fins al maig del 2026; i la segona —quan hagi finalitzat els treballs per reordenar les vies a Montcada Bifurcació— entre Mollet Santa Rosa i la Garriga, que durarà fins al gener del 2027. Paral·lelament, la línia R7 estarà tallada des del 2 de novembre fins al maig del 2026, per la qual cosa s'habilitarà servei alternatiu per carretera de Cerdanyola del Vallès a Cerdantola Universitat, amb un bus cada 30 minuts entre setmana i cada hora el cap de setmana.

Per cobrir els trajectes afectats pel gran tall es destinaran 58 busos —43.500 places diàries— per traslladar els 21.000 viatgers diaris afectats en la primera fase (tall Montcada Bifurcació-la Garriga) i els 16.000 diaris de la segona fase (Mollet Santa Rosa-la Garriga). A la fase 1, entre l'Hospitalet i Montcada Bifurcació, els viatgers podran utilitzar l'R4 o bé els busos des de Barcelona-Fabra i Puig cap a Centelles —directe o amb parades—, cap a Vic via Centelles o a la Garriga —directe— amb freqüències d'entre deu i quinze minuts segons el trajecte i cada hora entre Barcelona i la Garriga des de les sis del matí fins a les deu de la nit.

Fase 1

Afectarà de l'Hospitalet de Llobregat a Montcada Bifurcació. El servei ferroviari funcionarà amb normalitat de la Garriga a la Tor de Querol. 

Quin serà el servei alternatiu?

  • Entre l'Hospitalet de Llobregat i Montcada Bifurcació es podrà fer servir la línia R4 de Rodalies.
  • Entre Montcada Bifurcació i la Garriga hi haurà servei alternatiu per carretera. Es podrà accedir amb el mateix bitllet que el tren. De Barcelona Fabra i Puig a la Garriga el trajecte serà de 46 minuts. I de Fabra i Puig a Vic, de 60 minuts. 

 Rutes i freqüències:

  • Bus amb parades entre Barcelona Fabra i Puig - Granollers Canovelles cada 20 minuts
  • Bus amb parades entre Barcelona Fabra i Puig - Centelles cada 30 minuts. Enllaç amb els trens a Centelles.
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig - La Garriga cada 60 minuts
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig - Centelles cada 30 minuts. Enllaç amb els trens a Centelles.
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig - Vic cada 15 minuts

A la fase 2, entre maig del 2026 i gener del 2027, l'R3 ja estarà operativa entre l'Hospitalet i Mollet Santa Rosa, des d'on els busos recorreran el tram encara sense servei fins a la Garriga. Des d'allà, el viatger podrà enllaçar amb el tram nord de l'R3, que des del començament del tall, el 7 d'octubre, millorarà el servei amb 17 trens setmanals amb origen o destinació Vic, 12 més fins o des de Ripoll i dues noves freqüències cap a o des de La Molina. Paral·lelament, es mantindran els busos directes entre Barcelona i Centelles, Vic i la Garriga en els dos sentits. També hi haurà un bus entre Mollet Santa Rosa i Centelles.

Fase 2

Un cop finalitzats els treballs a Montcada Bifurcació. Previst des de maig del 2026 fins a gener de 2027. El servei ferroviari funcionarà amb normalitat de l'Hospitalet de Llobregat a Mollet Santa Rosa. I entre la Garriga i la Tor de Querol. 

Quin serà el servei alternatiu? Per carretera entre Mollet Santa Rosa i la Garriga.

 

El tall per obres "més car i ambiciós de la història de Renfe"

El ministre de Transports, Óscar Puente, va afirmar aquest dimarts que el pla de transport alternatiu previst pel macrotall de l’R3 de Rodalies és el més car i ambiciós "de la història de Renfe". "L’import total que s’hi destinarà (...) ascendeix a 56,8 milions d’euros; perquè se’n facin una idea, és el doble del que gasta en un any una ciutat com Valladolid en transport públic", va asseverar Puente a finals de setembre en resposta a les reclamacions del senador d'Esquerra Republicana Joan Queralt pel tall de l'R3.

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha admès que el macrotall per les obres de desdoblament "trencarà la rutina habitual" dels passatgers. Tanmateix, va dir la setmana passada que s’està treballant "des de fa molt de temps" en l'operatiu i confia que el servei alternatiu amb autobusos funcioni satisfactòriament. Així mateix, Carmona ha advertit que els primers dies serviran "per ajustar" en funció de les necessitats i ha garantit que hi haurà prou vehicles. "Estarem molt a sobre", ha reblat i ha subratllat que si mentre duren els treballs cal fer qualsevol millora es farà. A més, Carmona ha promès que després de les obres la línia millorarà en "fiabilitat" i en "operativitat".

Entre la inquietud i la celebració entre els alcaldes

Des dels ajuntaments dels municipis afectats pel gran tall de l'R3 celebren que es renovi una línia "molt deficitària" i amb inversions pendents "durant dècades". Així mateix, avisen de la necessitat que el servei de bus sigui adient i doni resposta a la demanda dels més de 20.000 usuaris que fan servir la línia cada dia. L'alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, valora que això "no ho tenim garantit" i creu que el servei previst d'un autocar entre Barcelona i la Garriga és "insuficient". L'alcalde de Vic, Albert Castells, admet que hi ha "incertesa" i lamenta que "no s'ha treballat amb prou previsió". Des de Centelles, el batlle Josep Paré celebra que feia temps que esperaven les obres i creu que seran un punt d'inflexió a millor, tot i que avisa que minimitzar incidències serà un gran repte. "Les obres no agraden a ningú, però és evident que són necessàries i el que volem és aconseguir una millora en la línia", afirma, al seu torn, l'alcaldessa de Ripoll, Sílvia Orriols.

Els usuaris demanen que el servei alternatiu compleixi i lamenten que el tall és massa llarg

Pel que fa als usuaris, n'hi ha que estan amb l'ai al cor i recorden les nombroses incidències a les quals els té acostumats el servei. Les plataformes d'usuaris de Rodalies consideren que la interrupció del servei és "massa llarga" i que ja ve d'una davallada de la qualitat en els darrers mesos, coincidint amb la represa després del primer tall, que es va allargar des d'octubre de 2023 a febrer de 2024. De la mateixa manera, consideren que el servei substitutori per carretera amb autocars que connectaran els municipis afectats serà "insuficient" i que no s'ha planificat prou bé: "Els antecedents del tall anterior no conviden a l'optimisme", admeten. 

"Ens deixa amb la meitat de freqüència que tenim habitualment en tren, on hi ha un tren cada mitja hora, se'ns posa un autobús cada hora, quan en hora punta n'ompliríem dos i fins i tot tres", denuncia en declaracions a l'ACN Daniel Pi, portaveu de la plataforma Promoció pel Transport Públic (PTP). "Han de dimensionar quants busos fan falta a cada franja", per tal que els passatges no es quedin sense lloc al bus, donat que "els que es quedin fora a la Garriga s'hauran d'esperar una hora", avisen. Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren lamenten que s'hagin publicat els horaris i enllaços una setmana abans del tall. Un tema que els preocupava molt i que generava "molta incertesa" entre els passatgers, per poder-se planificar les rutes. I més especialment en el cas dels que aniran des de Barcelona fins a Ripoll i la Cerdanya, on les freqüències són menors. Així mateix, les plataformes exigeixen "dades fiables" dels serveis, pel que fa a aspectes com la puntualitat, i "màxima transparència" per poder prendre les decisions oportunes.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!