Coincidint amb la Diada nacional de Catalunya, RTVE Catalunya comença una nova temporada el dijous 11 de setembre amb la continuïtat dels seus programes líders i es prepara per a una “data històrica” el pròxim 13 d’octubre, quan s’estrenarà oficialment La 2 Catalunya, que portarà el nom de 2Cat, amb una programació íntegrament en català que aposta per franges en directe cada matí i tarda, nous formats i la continuïtat dels seus programes de referència. La televisió pública va assegurar en un comunicat que el canal arrencarà amb una programació que "recull el llegat de més de 60 anys d'història de RTVE a Catalunya i el projecta cap al futur amb una televisió moderna, atractiva i en directe". La nova oferta televisiva incorporarà nous formats que “seran el mirall d'una Catalunya plural i diversa, fet que reforça el compromís de RTVE amb la cultura, la llengua i la ciutadania”, afirmaven en un comunicat.
'Cafè d’Idees’, ‘L’Altaveu’ o ‘Punts de Vista’
El pròxim dijous començarà una nova temporada amb la continuïtat dels programes de referència Cafè d’Idees, L’Altaveu o Punts de Vista. La programació comptarà amb la sisena temporada del matinal Cafè d’idees de Gemma Nierga, un programa d’entrevistes que s’ha convertit en un referent d’aquest gènere. Tal com va explicar ElNacional, després del programa de la Nierga, començarà un nou programa magazín de migdies que competirà amb Helena Garcia Melerro, es dirà Cafè macchiato, seguint la línia del Cafè d'idees, i el presentarà Oriol Nolis. 2Cat també incorporarà un concurs de migdia, i després s'emetrà L'Informatiu del migdia i tot seguit un nou programa d'esports presentat per Marc Martín, un dels veterans de la casa. A la tarda, tornarà el magazín L’Altaveu, amb Danae Boronat. També hi haurà un espai de reflexió sobre l’actualitat, El vespre, amb Rubén Urdiales. Els caps de setmana es recuperarà Punts de vista, el programa cultural de Tània Sarrias, les entrevistes en profunditat de Noms propis i la proximitat de De carrer. Segons va revelar En Blau, el nou canal incorporarà fitxatges molt potents del periodisme català. Així, pel que fa al prime time, la programació de nit, entre octubre i desembre, s’emetrà un programa d’entrevistes produït i presentat per Jordi Basté, que es dirà Pla seqüència. També la productora Minoria Absoluta de Toni Soler farà un programa anomenat L’any que vas néixer que evocaria esdeveniments històrics d’un determinat any.
Un nom envoltat de polèmica
En el comunicat de RTVE d’aquest dimarts, es confirmava la data oficial de l’estrena del canal i el nom definitiu de 2Cat, el que no ha agradat a 3Cat. La polèmica sorgeix l’abril passat, quan RTVE va referir-se al nou canal com a 2Cat i va generar malestar entorn de la corporació catalana per la similitud amb el 3Cat. Tant la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) com la Corporació Ràdio i Televisió Espanyola (RTVE) van registrar llavors el 2Cat a l’oficina espanyola de Patents i Marques del Ministeri d’Indústria per prendre el control de la marca.
Segons l’Agència Catalana de Noticies (ACN), fonts de 3Cat van indicar que no tenien cap confirmació oficial de la nomenclatura definitiva, però van afirmar que “no entendrien que l’ens espanyol faltés als seus compromisos i, finalment, fes servir una marca que va dir que no seria”. Aquestes fonts es referien a les declaracions que havia fet el president de la Corporació Espanyola de Ràdio i Televisió (RTVE), José Pablo López Sánchez, en la roda de premsa de presentació del projecte el passat mes d’abril, quan va assegurar que el nou canal en català arribaria per "complementar l'oferta a Catalunya". López havia precisat des de Sant Cugat que “tenim el compromís de col·laboració amb la CCMA i la resta de mitjans públics, com La Xarxa", i que el nom del canal no estava tancat, però que descartava que esdevingués "mai" un motiu "d'enfrontament", perquè el diàleg era la "base dels acords". Finalment, però, 2Cat i 3Cat conviuran junts.