Un topall de 22 alumnes per aula a primària —davant els 25 actuals— i de 25 a l'ESO —davant dels 30 actuals—, i als centres sostinguts amb fons públics, l'alumnat amb necessitats educatives especials computarà com a dues places. El govern espanyol recull la reiterada demanda del professorat i els centres educatius d'abaixar ràtios per poder donar una millor atenció a l'alumnat i ha aprovat aquest dimarts l'avantprojecte de llei. Una norma que preveu també reglar la jornada lectiva del professorat per homogeneïtzar criteris entres autonomies. A Catalunya algunes de les mesures ja s'apliquen i altres ja estaven previstes: fa anys que s'aplica una ràtio de 20 alumnes o menys als grups que comencen a I3, sobretot als centres públics. Tanmateix, és cert que tot i els plans i la voluntat de reducció, a l'ESO catalana la ràtio encara és en molts grups d'almenys 30 alumnes.
El govern espanyol va fer una recomanació a les comunitats autònomes el 2019 respecte a les ràtios, però no totes ho van adoptar, per això ara amb aquest avantprojecte es fixa una regulació màxima legal d'hores per garantir l'homogeneïtat a tot el territori estatal. El text de l'avantprojecte de llei continuarà la tramitació fins a la seva aprovació definitiva com a projecte de llei i la seva tramesa al Congrés. Durant el procés, el text serà sotmès a negociació amb les organitzacions sindicals i les comunitats autònomes.
Fixades les hores lectives: 23 h a Infantil i Primària i 18 h a secundària
El document fixa, amb caràcter general, la jornada lectiva setmanal del professorat en 23 hores a Infantil, Primària i Educació Especial, i en 18 hores a la resta d'ensenyaments. De manera excepcional, i per necessitats d'organització, es pot assolir un màxim de 20 hores, compensades amb dues hores complementàries per cada període lectiu addicional. El calendari d'aplicació preveu que la nova jornada lectiva i la consideració doble de l'alumnat amb necessitats especials entrin en vigor el curs 2026-2027. Les noves ràtios començaran a implantar-se progressivament: el curs 2027-2028 a Infantil i Primària; el 2028-2029 a Secundària; i el 2029-2030 a Batxillerat, i s'aconseguirà la seva plena aplicació el curs 2031-2032.
Es crearà un índex de vulnerabilitat
A banda, el Ministeri d'Educació i FP ha anunciat que treballa amb l'INE per desenvolupar un índex de vulnerabilitat socioeconòmica. Aquest servirà per identificar aquells centres que, per diferents circumstàncies, com el tipus d'alumnat o la ubicació, presenten una situació de complexitat especial. L'índex és una fórmula matemàtica que a partir de diferents variables —com el context socioeconòmic de la llar, entre d'altres— establirà el grau de vulnerabilitat de cada estudiant. Aquest avantprojecte de llei preveu que en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la llei es desenvoluparan recursos com aquest per a aquesta tipologia de centres educatius. La ministra d'Educació, Pilar Alegría, ha afirmat que la intenció és "revertir les retallades del 2012", amb el govern del PP.
