L'esfera digital reprodueix allò que passa en la societat, per tant, és d'esperar que s'hi puguin trobar discursos masclistes i misògins (a vegades molt extrems deguts a la naturalesa de les plataformes). Tanmateix, una cosa és que es plasmi en el món digital i l'altre que aquest sigui amplificat per les mateixes plataformes. Un estudi conjunt entre investigadors de la Universitat de Londres i la Universitat de Kent mostren com els algorismes utilitzats per les plataformes de xarxes socials estan amplificant ràpidament el contingut misogin extrem. Especialment, l'algoritme amplifica aquest contingut en un perfil concret: els homes joves. La investigació s'han centrat en la plataforma Tiktok, però els investigadors apunten que les seves troballes es poden extrapolar a altres plataformes, tot i que adaptant-se a les seves particularitats.

Els investigadors van dir que van detectar un augment de quatre vegades en el nivell de contingut misogin suggerit per TikTok durant un període de seguiment de cinc dies, ja que l'algoritme va servir vídeos més extrems, sovint centrats en la ira i la culpa dirigida a les dones. En altres paraules, l'estudi mostra com els homes joves de la generació Z són més propensos que els baby-boomers a creure que el feminisme ha fet més mal que bé. 

Què és caure per la llodriguera i com afecta la misogínia dels homes joves 

En anglès, quan una persona s'endinsa o és absorbida per un torrent de contingut digital de nínxol es diu que ha caigut al rabbit hole (llodriguera, en català). Aquesta expressió fa referència a Alícia en el País de les Meravelles, de Lewis Carroll, i quan la protagonista entra a través d'una llodriguera en un nou món. Quan es parla d'aquestes llodrigueres en els espais digitals es parla d'usuaris que han seguit un el fil d'alguna mena de contingut o missatge i s'ha endinsat en les comunitats que el promouen i el defensen. És el cas de molts homes joves que comencen seguint determinats influencers amb visions masclistes i s'acaben endinsant en les comunitats més extremes que defensen activament no només l'antifeminisme, sinó la violència en vers les dones. 

Els investigadors britànics apunten en el seu estudi que el contingut nociu es presenta com a entreteniment mitjançant els processos algorísmics de les xarxes socials. El material tòxic, odiós o misogin s'"empeny" als joves, i els nois que pateixen ansietat i salut mental deficient tenen un major risc d'endinsar-ser en aquesta llodriguera. Tanmateix, el més important de l'estudi rau en el fet que la mateixa plataforma empeny aquest contingut quan entén que el perfil de l'usuari compleix certs requisits: ser jove i home, per exemple. 

Tot i això, com es comença? Els investigadors van entrevistar joves que participaven i produïen contingut en línia radical per ajudar a crear una sèrie d'arquetips de nois adolescents que podrien ser vulnerables a la radicalització. Segons la investigació, el contingut suggerit inicialment estava en línia amb els interessos declarats de cada arquetip, però després de cinc dies els investigadors van veure que l'algoritme de TikTok presentava quatre vegades més vídeos amb contingut misogin com l'assetjament sexual o el desprestigi a les dones, que va augmentar del 13% dels vídeos recomanats al 56%. "Els processos algorítmics de TikTok i d'altres llocs de xarxes socials s'orienten a les vulnerabilitats de les persones, com ara la solitud o els sentiments de pèrdua de control, i gamifiquen contingut nociu", ha apuntat la doctora Kaitlyn Regehr, investigadora principal, al The Guardian

L'impacte al marge del món digital

"Les opinions i les narratives perjudicials ara s'estan normalitzant entre els joves", ha alertat la investigadora principal. "El consum en línia està afectant els comportaments fora de línia dels joves, ja que veiem que aquestes ideologies es mouen fora de les pantalles i als patis de les escoles", ha subratllat. 

 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!