Un tècnic del Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat Valenciana ha afirmat aquest dijous davant de la jutgessa que investiga les responsabilitats penals per la gestió de la DANA que va arrasar València l'octubre que la decisió d'enviar l'Es-alert als telèfons mòbils de la població es valorava des d'almenys les 18:36 de la tarda. Així, el responsable de Tecnologies del 112 valencià, Miguel M.R., ha detallat a la magistrada Nuria Ruíz Tobarra que els responsables del Cecopi ja tenien sobre la taula enviar l'alerta dues hores abans de quan es va fer finalment, passades les 20 h, quan ja hi havia pobles negats i nombroses víctimes mortals.

En concret, el testimoni, que aquell 29 d'octubre de 2024 estava teletreballant, ha afirmat que el subdirector general d'Emergències, Jorge Suárez, el va trucar a les 18:36 h per dir-li que pensaven enviar el missatge d'alerta als mòbils per la situació de la presa de Forata. Després, el cap d'Anàlisi, Juan Ramón C., li va confirmar a les 18:57 h que s'anava a enviar l'Es-alert. Tanmateix, l'alerta es va enviar finalment a les 20:11 h. Durant aquest temps va ser quan es va produir la desconnexió que va impedir a representants d'altres institucions, com la delegada del govern espanyol, de seguir la reunió.

La versió del tècnic contradiu a la versió de la llavors consellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, que va afirmar en la seva declaració que l'opció d'enviar l'alerta es va començar a valorar "a partir de les 19:00 h". L'exdirigent del govern de Carlos Mazón, que era aquella tarda la màxima autoritat política en el Cecopi, consta com a imputada, de la mateixa manera que el seu llavors secretari d'Emergències, Emilio Argüeso. De Pradas i d'ell, la magistrada va dir que havien protagonitzat una actuació "negligent". La jutgessa també assevera a les seves interlocutòries que si s'hagués enviat l'alerta abans s'haurien salvat vides.

L'últim assaig, el 2023, i fallit

El tècnic d'Emergències que ha declarat aquest dijous ha explicat també que una avaria, possiblement per causes meteorològiques, va inhabilitar 30 de les 120 línies de les quals disposa el telèfon 112 en el País Valencià. Aquesta avaria, que es va constatar que era responsabilitat de l'operador telefònic, i que suposava que una de cada deu trucades entrés sense àudio, no es va poder solucionar fins a la tarda de l'1 de novembre. El treballador del Cecopi també ha asseverat que l'última prova d'assaig d'Es-alert es va fer el maig de 2023 i no va funcionar bé. Així, ha afirmat que no es va tornar a fer cap altra prova malgrat que la "recomanació" era fer-ne una cada any.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!