Les classes presencials són la fórmula òptima per començar el curs vinent a les universitats catalanes segons el Síndic de Greuges. En un comunicat publicat aquest dijous, esgrimeix que la interlocució directa amb el docent garanteix la continuïtat, l'equitat i la qualitat de l'activitat i la docència superior. 

A causa de la pandèmia, el funcionament habitual de la universitat s’ha vist afectat per la suspensió de l’activitat presencial i també en les proves d’accés a la universitat. Una dificultat afegida que ha arribat en forma de queixa a la institució. Per això, el Síndic ha emprès una actuació d’ofici per buscar-hi solucions i fixar un marc d'actuació de cara al futur. 

El Síndic valora positivament l’esforç d’adaptació dels centres universitaris a les noves necessitats que ha demanat la pandèmia, però ha elaborat un seguit de recomanacions de millora. Com a prioritat es demana -en la mesura que les condicions sanitàries ho permetin- que s’afavoreixi l’activitat universitària i la docència del curs de manera presencial, cercant els espais, els materials i la docència necessaris. 

Ajuts contra la bretxa digital

Pel que fa a la bretxa digital, la qual s’ha de pal·liar garantint els recursos tecnològics i la connectivitat a tota la comunitat universitària que permetin seguir la docència en línia, cal convocar ajuts extraordinaris específics per cobrir les necessitats que hagin pogut sorgir durant la crisi i que es poden mantenir el curs vinent. En aquest sentit, es valora molt positivament la reforma del sistema de beques i ajuts anunciat pel Govern estatal, i també l’augment en la dotació pressupostària, però cal repensar el sistema de beques d’acord amb el concepte de les beques salari, amb una quantitat fixa i estable. 

A més, és important mantenir els horaris per permetre la conciliació laboral i familiar, diu el Síndic, i vetllar perquè la flexibilitat derivada de la docència en línia no vagi en detriment del benestar i la conciliació, i que es respectin els horaris establerts prèviament per a la docència presencial. 

Avaluació individualitzada

Per tant, és necessària una avaluació i adaptació individualitzada a la nova situació de cada alumne. Cal valorar cada estudiant i observar les necessitats d’adaptació que requereixin per poder fer un seguiment acadèmic adequat en les noves circumstàncies de presencialitat adaptada del curs vinent.

És necessari disposar de les eines i les facilitats materials adequades per poder fer efectiva aquesta adaptació individualitzada dels estudis a la nova presencialitat.

Continuen les pràctiques

Dos elements importants en la qualitat de l’activitat universitària són la realització de les pràctiques externes i la internacionalització dels membres de la comunitat universitària. El Síndic considera que, en la mesura que ho permeti la situació, cal que es puguin fer les activitats previstes i cancel·lades a causa de la crisi.

A més, malgrat que la docència no presencial no implica que no es garanteixi  el servei, en casos d'impossibilitat de prestació o de deficiències en la qualitat, especialment de màsters i postgraus, es considera oportú valorar alguna compensació per serveis no prestats. 

El Síndic considera necessari remarcar i valorar la tasca que han fet les universitats, els síndics i els consells d’estudiants, que han recollit les preocupacions, malestars i dificultats individuals de les persones que en formen part. Per això, és imprescindible mantenir els canals permanents de comunicació i participació amb els òrgans de representació i copsar les opinions, propostes, valoracions, suggeriments i queixes de la comunitat universitària.