El servei de Rodalies de Catalunya s'ha vist afectat els darrers dies per diverses convocatòries de vaga que han afectat milers de passatgers.

Les negociacions entre el sindicat de maquinistes Semaf, que ha convocat jornades d'aturades els dies 10, 12, 14 i 16 de juny, s'han produït per la manca d'acord amb la direcció de la companyia que, segons els maquinistes, havia de complir amb el pla d'ocupació pactat i que afecta 5.200 treballadors. Però de qui depèn Rodalies de Catalunya? Sobre qui recau el servei?

El traspàs, a mitges

L'1 de gener del 2010, el Ministeri de Foment va traspassar a la Generalitat els serveis de Rodalies, tal com establia l'Estatut d'Autonomia del 2006.

El traspàs va arribar amb dos anys de retard i només va permetre que el Govern assumís la gestió dels trens –horaris, freqüència de pas, tarifes– i del personal.

No obstant això, la cessió parcial de Rodalies no va anar acompanyada de la inversió necessària en la infraestructura ferroviària i en el material rodant, situació que s'ha reivindicat en diverses ocasions en els darrers anys.

La infraestructura és de l'Estat

L'any 2005, el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero va fer desaparèixer l'empresa Renfe, que s'encarregava del servei i de la infraestructura ferroviària. Així van sorgir dues noves empreses: Renfe Operadora, que controlava el servei de trens, i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (ADIF), de qui depèn la infraestructura. Aquests canvis es van impulsar des de la Unió Europea, en els quals s'optava per una liberalització del sector ferroviari.

Així doncs, quan l'any 2010 es va traspassar el servei de Rodalies de Catalunya, la cessió va ser només del servei, no de la infraestructura –vies, estacions i andanes–, que segueix depenent d'ADIF. És a dir, del Ministeri de Foment.

La Generalitat reclama totes les competències

La gestió compartida Estat-Generalitat, que s'ha mostrat del tot ineficient, ha estat el principal motiu perquè el Govern hagi exigit a Foment el traspàs total de les competències de Rodalies.

El Govern s'ha mostrat molt descontent amb el servei de Rodalies i fins i tot ha arribat a insinuar que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) podria substituir Renfe per realitzar el seu servei.

L'exconseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va assegurar l'any 2013 que FGC estava "en condicions" d'operar el servei de Rodalies. Vila, però, no va deixar clar si un canvi de mans podria recaure en l'operador públic català o en un altre, estranger o privat.