El risc d’incendi es dispara a Catalunya: més de 200 municipis en perill "extrem"

Un total de 210 municipis de 24 comarques catalanes es troben aquest dimecres en situació de perill “extrem” d’incendi forestal, fet que ha obligat a activar-hi el nivell 4 del Pla Alfa, el màxim previst pels Agents Rurals. A més, 455 municipis més de 39 comarques estan sota el nivell 3 per risc molt alt d’incendi. Davant d’aquest escenari, les autoritats han restringit l’accés a set espais naturals: les Gavarres, a Girona; la Ribera Salada, la Baronia de Rialb, el Montsec d’Ares i el Montsec de Rúbies, a Lleida, i el Parc Natural de Montserrat i el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, a la demarcació de Barcelona.

Paral·lelament, els Agents Rurals continuen treballant en el perimetratge i la valoració de la superfície afectada pels diversos incendis declarats arreu de Catalunya. Segons el darrer balanç provisional, el foc ha cremat 494 hectàrees a Carme (Anoia), 181 hectàrees, majoritàriament forestals, a Sentmenat (Vallès Occidental), i 113 hectàrees, sobretot de conreu, a Torrefeta i Florejacs (Segarra). També s’han comptabilitzat 8 hectàrees afectades, principalment agrícoles, a Savallà del Comtat (Conca de Barberà), 4,5 hectàrees entre les Borges Blanques i Juneda (Garrigues) i 1 hectàrea entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires.

Pel que fa a l’origen dels incendis, els Agents Rurals han determinat que el foc de Savallà del Comtat es va iniciar a causa d’una collitadora. En el cas de l’incendi de Torrefeta i Florejacs, els investigadors treballen amb la hipòtesi que les flames es van originar arran d’uns treballs efectuats per uns operaris, tot i que la investigació continua oberta. Paral·lelament, els agents mantenen les indagacions per aclarir les causes dels incendis de Sentmenat, Carme, les Borges Blanques-Juneda i Martorell-Sant Esteve Sesrovires. Davant la persistència de l’onada de calor i del risc molt elevat d’incendi forestal, el cos ha fet una crida a extremar les precaucions i a respectar totes les restriccions vigents per evitar nous focs i garantir la seguretat de la població.

Catalunya, asfixiada

L’onada de calor també té un impacte directe sobre la salut de la població. Des de l’activació del Pla territorial de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) per calor intensa, el passat 5 de juliol, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 140 persones amb afectacions relacionades amb les altes temperatures. D’aquest total, un 60% han requerit l’activació d’una ambulància i el posterior trasllat a un centre sanitari, mentre que el 40% restant han estat ateses a través del servei telefònic 061 Salut Respon.