Aquest dimarts 7 d'octubre comença el gran tall de Rodalies que mantindrà la línia R3 tallada durant setze mesos, fins al gener del 2027, amb motiu d'obres per renovar la infraestructura. La interrupció del servei, a una escala sense precedents per a Rodalies, es fa fonamentalment per completar l'esperat desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga. Unes obres que afecten els 21.000 usuaris que fan ús cada dia de la línia, que connecta l'àrea metropolitana de Barcelona amb Vic i Ripoll passant pel Vallès Oriental. Ja s'han vist abocats des d'aquest matí a primera hora a fer servir l'alternativa amb autobús que ha habilitat Renfe. A la Garriga, Centelles, Vic o Granollers, els passatgers han assumit amb resignació les circumstàncies, agreujades per alguns retards d'uns quinze minuts en algun municipi. També per una incidència que ha aturat la circulació de l'R3 entre la Garriga i Vic durant uns 45 minuts.

 

A la Garriga, els busos han començat el seu trajecte directe cap a Barcelona a les 6:00 hores. El primer servei ha estat amb tres vehicles, que s'han omplert totalment i sense incidències. Tanmateix, alguns usuaris i el mateix ajuntament que dirigeix l'alcaldessa Meritxell Budó han expressat inquietud perquè la freqüència de pas és a cada hora. "Avui he matinat igual, però a la tarda arribaré a casa molt més tard", ha explicat el Jordi en declaracions a l'ACN. L'Eulàlia, una altra usuària, ha recordat que en l'anterior tall de la línia, el 2023, hi va haver més freqüències que ara. Ella viatja fins a Barcelona i estava acostumada a agafar el tren de dos quarts de set. Ara ha de decidir entre "arriscar-se" i agafar el bus de les set o llevar-se més aviat per agafar el de les sis. "Avui és el primer dia i no sé a quina hora arribaré", ha explicat.

La Júlia, una altra jove del poble també ha matinat més aquest dilluns del que ho feia la setmana passada per no fer tard. Ha agafat el bus de les set del matí per ser a Barcelona a dos quarts de nou. "Ja sé que arribaré molt abans, però prefereixo això que arribar tard. M'hi hauré d'acostumar per nassos". L'alcaldessa Budó, que s'ha traslladat fins a la parada de bus habilitada, reclama busos directes cada 30 minuts: "No pot ser que n'hi hagi cada hora perquè molta gent ha d'alterar la vida familiar". Així, la batllessa recorda que la conciliació a primera hora del matí és "complicada". A banda del servei de busos directes per suplir la falta de trens, per la Garriga i passen altres dos serveis de transport per carretera. L'un provinent de Centelles i amb parades fins a Mollet del Vallès abans d'enllaçar amb Barcelona, que passa cada 30 minuts.

A Granollers, tanmateix, el servei alternatiu en autobús ha arrencat amb alguns desajustos a primera hora i amb els usuaris expectants per comprovar-ne el funcionament. Entre les cinc i les sis del matí, dels sis vehicles previstos només n’han passat dos, el que ha provocat cues d’usuaris confosos i molestos. A partir de les sis del matí la circulació de busos s’ha normalitzat amb sortides cada 20 minuts en direcció a Barcelona i cada 30 en direcció a Centelles. Amb l’experiència adquirida en l’anterior tall, la majoria d’usuaris han sortit abans de casa amb la previsió d’arribar a la seva destinació amb un retard mínim d’una mitja hora.

Alguns dels usuaris que han agafat el bus i han arribat a Barcelona Fabra i Puig han celebrat el funcionament dels busos.  "M'ha sorprès perquè ho han fet superbé", ha dit l'Emma, que ha arribat a Barcelona des de Parets del Vallès. Hi ha coincidit el Teodoro, que venia de la Garriga. "Ha estat millor que el tren", ha valorat en declaracions a l'ACN.

Servei alternatiu en bus a la Garriga / ACN

Incidència de senyalització: tram de tren aturat durant 45 minuts

Tot i el bon funcionament general dels busos aquest matí, la jornada ha estat marcada també per una incidència de senyalització que ha aturat la circulació de trens de l'R3 durant 45 minuts en el tram que encara funciona entre la Garriga i Vic. Renfe s'ha plantejat gestionar un servei alternatiu per carretera entre les dues ciutats, addicional al macrodispositiu que ja està en marxa, i que mobilitza més de 58 autocars amb 43.500 diàries per enllaçar Barcelona, la Garriga, Centelles i Vic. Arran de les obres a Montcada Bifurcació i el desdoblament de la via, des d'aquest dimarts la circulació està suspesa entre Montcada i la Garriga, però els trens havien d'oferir servei normal entre aquest municipi i Puigcerdà. Les freqüències s'aniran recuperant progressivament.

 

Renfe valora que el desplegament ha funcionat "raonablement bé"

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha dit que el pla alternatiu per carretera pel gran tall de l'R3 està funcionant "raonablement bé" malgrat tot. Carmona ha destacat en declaracions a l'ACN des de l'estació de Centelles que hi ha 90 persones informant a totes les estacions. Sobre la petició des de la Garriga d'augmentar la freqüència, ha valorat que "en funció de com evolucioni el volum de viatgers, s'anirà adaptant el pla alternatiu a les necessitats dels clients". També s'ha pronunciat en aquest sentit la consellera de Territori, Sílvia Paneque, qui ha afirmat que "si cal" s'augmentarà la freqüència a la Garriga, i que això "no implica una gran inversió". Ella i el president de la Generalitat, Salvador Illa, han visitat precisament aquest dimarts al matí les obres ple desdoblament de la via a l'R3 que han ocasionat tot aquest gran tall.

Illa i Paneque visiten les obres de l'R3 a Parets del Vallès  / Govern
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!