La Policia Nacional ha creat aquest cap de setmana un caos sense precedents a l'aeroport de Barcelona, amb tres dies de col·lapse per les llargues cues en el control de duanes. La falta de prou efectius a les duanes en el pont del Primer de Maig, malgrat un increment notable del trànsit aeri, i quan s'ha estès el control de passaports i DNI als usuaris per raons de seguretat, ha posat de manifest que la Delegació del Govern espanyol no ha preparat amb prou intensitat l'operatiu.

La situació de col·lapse a l'aeroport, que no s'ha pogut començar a normalitzar fins passades les 15.00 hores de diumenge, ha inclòs moments de tensió, i fins i tot esbroncades dels usuaris. Algunes cues han durat fins a tres hores, i hi ha hagut vols que han sortit amb retards de més d'una hora i mitja, mentre que altres han hagut de ser reprogramats. La mala gestió de les autoritats ha estat tan evident que ha provocat un enfrontament públic entre els diversos organismes de l'Estat implicats en l'aeroport, en un episodi també sense precedents. La Policia Nacional i Aena, l'ens estatal que gestiona l'aeroport, s'han llançat les culpes mútuament pel que és un error flagrant de gestió.

Mentre que la Policia Nacional, en declaracions difoses per l'agència Efe, es treia les puces de sobre indicant que l'aeroport no els va informar d'una "allau de vols" per dissabte i diumenge, Aena no ha dubtat a culpar fins i tot per Twitter la policia espanyola i el Ministeri de l'Interior del que ha succeït aquest pont, mentre indirectament els retreia no haver destinat prou efectius. I les fonts policials citades per l'agència estatal deixaven anar en sentit oposat, per la seva banda, que les llargues cues es poden tornar a produir "si no hi ha més coordinació i amb temps". 

La situació de desgavell que s'ha creat contrasta amb el silenci que ha mostrat aquest cap de setmana el delegat del Govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, de qui depenen les forces de seguretat de l'Estat al Principat i la coordinació de les diverses infraestructures estatals. Aquest cap de setmana només ha escrit un tuit, i no pas per aclarir el que ha passat a l'aeroport, sinó per felicitar la victòria del tennista Rafel Nadal a l'Open Banc Sabadell.

Millo també ha concedit una entrevista a l'agència Europa Press, però no per abordar la situació al recinte aeroportuari.

Un dels desencadenants del caos a l'aeroport és el canvi de normativa per moure's per l'espai Schengen i la manca de prou personal per atendre'l. Aquesta normativa va entrar en vigor el 7 d'abril passat i afecta els passatgers europeus, que han d'ensenyar el DNI o el passaport a la zona de duanes a l'hora d'entrar o sortir de territori Schengen. Una mesura en els controls d'entrada i sortida que les autoritats han pres per reforçar la lluita antiterrorista

Davant de la situació caòtica que s'ha viscut aquest cap de setmana, diversos passatgers han fet servir Twitter com a altaveu per mostrar el malestar per unes cues que els impedien agafar l’avió. En les publicacions a Twitter, els usuaris s'han queixat de la manca d'informació de les autoritats i sobretot del mal funcionament, ja que de les 4 cabines que hi ha disponibles per fer el control de passaports, només en funcionava una. 

Les aglomeracions a l'aeroport del Prat es van iniciar divendres quan alguns passatgers ja van queixar-se de les llargues cues a la zona de duanes. Unes cues que van provocar que alguns vols sortissin amb retard i que altres ho fessin pràcticament buits, perquè el passatge estava encallat al recinte aeroportuari.

Ahir dissabte, una passatgera que havia arribat a l'aeroport del Prat provinent d'Edimburg va declarar a El Nacional que havia hagut d'esperar "una hora i mitja al control de passaports" i afegia que "tot era un caos perquè no sabia on havia de fer la cua, perquè hi havia molta gent amuntegada, fins i tot abans de començar la cinta que marca la cua". A més, destacava que no se'ls havia donat "cap informació" del perquè de les aglomeracions i que l'única resposta que havien rebut de les autoritats era que "vigilessin les maletes".