Una protesta ha marcat aquest dimecres l’inici del Saló de l’Ensenyament, amb una concentració davant de l’expositor de l’exèrcit espanyol a la Fira de Barcelona. La mobilització, impulsada per la Plataforma Desmilitaritzem l’Educació amb el suport de CGT i USTEC, ha denunciat la presència de les forces armades en aquest esdeveniment educatiu. El portaveu de la plataforma, Jordi Muñoz, ha assegurat que la participació de l’exèrcit en el saló “no és formació sinó reclutament” i ha retret a les administracions que ho permetin. En aquest sentit, ha recordat que tant el Parlament com l’Ajuntament de Barcelona han “aprovat diverses” resolucions contràries a aquesta presència, i ha criticat el Govern i el consistori per “permetre un cop més la presència dels militars” en una cita adreçada a joves estudiants.
Una cinquantena de persones han participat en l’acció, entrant al recinte amb una pancarta en què es podia llegir “10 anys d’incompliments. Les armes no eduquen, les armes maten”. Durant la protesta, s’han sentit consignes com “militars assassins” o “fora l’exèrcit de l’escola”, en rebuig a la presència de les forces armades al saló. Muñoz ha defensat que “si volem pau hem de construir-la” i ha insistit que aquest tipus d’esdeveniments educatius “no és l’espai” per a l’exèrcit. El portaveu ha lamentat que, “novament”, els militars disposin d’un aparador adreçat a joves i ha reclamat a la Generalitat i a l’Ajuntament que compleixin “d’una vegada per totes” els acords aprovats. “L’estand està tacat de sang”, ha afirmat, tot reiterant que “les armes maten”.
El portaveu de la plataforma també ha insistit en la “incompatibilitat” entre els valors educatius i els que, a parer seu, representa l’exèrcit. Muñoz ha posat com a exemple “l’ús de la violència com a resposta”, que considera oposat als principis que haurien de guiar l’educació. En aquest sentit, ha emmarcat la seva crítica en el context internacional actual, marcat per conflictes com els d’Ucraïna, Gaza o l’Iran. “La població civil és la principal víctima”, ha subratllat.
Tercera jornada de vaga
La protesta s’ha produït el mateix dia que el sector educatiu vivia la tercera jornada de vaga, amb mobilitzacions arreu del territori. A Lleida, milers de persones han sortit al carrer al migdia en una manifestació que, segons USTEC, ha reunit unes 6.000 persones —3.000 segons la policia— i que ha recorregut durant una hora i mitja el trajecte entre la plaça Ricard Viñes i la plaça Sant Joan. Mestres, professors, personal laboral, famílies i alumnes han reclamat més recursos, una reducció de les ràtios i millores salarials. Paral·lelament, a la Catalunya Central s’ha celebrat una altra protesta unitària a Manresa, amb una participació d’uns 5.000 assistents. Sota el lema “Ja n’hi ha prou, millores laborals ja! Més salaris, més recursos i menys ràtios i burocràcia”, la mobilització ha provocat afectacions viàries, amb talls a la C-55 i una marxa lenta de vehicles procedents d’Osona.
