El canvi climàtic incrementa el nombre de turbulències de cel clar que pateixen els avions, segons un nou estudi de la Universitat de Reading (Regne Unit). Segons els investigadors, aquestes sacsejades han augmentat en les darreres dècades a causa del canvi climàtic. En analitzar dades atmosfèriques dels darrers 40 anys, han descobert increments en el nombre de turbulències a diverses parts del món. N'és prova el fet que, en una de les rutes més transitades de l'Atlàntic Nord, han observat que les turbulències de cel clar han estat un 55% més freqüents el 2020 en comparació del 1979.

Concretament, segons Enciclopèdia.cat, una turbulència és un "moviment desordenat de les partícules d’un fluid en el qual, en lloc de seguir trajectòries paral·leles, com en el règim laminar, descriuen trajectòries sinuoses i formen remolins". "En els avions i en els vehicles terrestres la turbulència té com a conseqüència un augment de la resistència a l’avanç oposada per l’aire, motiu pel qual són estudiades molt acuradament les formes aerodinàmiques per tal de trobar les que permeten d’obtenir un règim laminar sobre la més gran extensió possible de la seva superfície (capa límit)", afegeix el portal.

"Després d'una dècada d'investigacions que demostren que el canvi climàtic augmentarà les turbulències en cels clars en un futur, ara tenim evidències que l'augment ja ha començat", ha afirmat Paul Williams, científic de la Universitat de Reading i coautor de l'estudi, en una entrevista a la BBC. 

Segons els autors de l'estudi, la turbulència de cel clar és difícil d'observar i, per tant, molt més problemàtica que no pas aquella provocada per un fenomen meteorològic previsible.  Aquest tipus de turbulències, expliquen els investigadors, no poden ser detectades ni per satèl·lits ni per radars. En canvi, les turbulències que ocorren al voltant dels núvols i les tempestes elèctriques sí que poden ser detectades.

L'escalfament global incrementa el nombre de turbulències

La raó principal de l'augment d'aquest tipus de turbulència, segons els investigadors de la Universitat de Reading, és l'escalfament global. I és que les emissions de gasos d'efecte hivernacle augmenten la temperatura de l'aire, cosa que incrementa els canvis de velocitat del vent a gran altura, indica l'estudi.

Les turbulències, una amenaça real

Si les turbulències són fortes, poden arribar a provocar lesions als passatgers i als assistents de vol. En aquest sentit, l'estudi apunta que la turbulència atmosfèrica a la troposfera superior i l'estratosfera inferior és la causa principal d'incidents relacionats amb el clima en avions comercials. I no només això, les turbulències també tenen perjudicis econòmics. Només als Estats Units, generen uns costos al voltant de 200 milions de dòlars cada any a la indústria aeronàutica a causa de la fatiga addicional del buc.