El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, ha visitat aquest dijous Guissona a la zona zero del devastador incendi a Torrefeta i Florejacs, i ha reconegut que hi ha "molt marge de millora" en la gestió forestal i agrícola de Catalunya. En la mateixa línia que el sector agrari i ramadera, el conseller ha admès que "cal fer canvis substancials" i ha anunciat que el Govern presentarà diverses mesures i ha demanat que "tothom ajudi a mobilitzar els recursos econòmics necessaris i la regulació jurídica". En una reunió tensa amb el sector, Ordeig ha afirmat que l'executiu farà "tot el que legalment es pugui" per donar suport els afectats i ha avançat que, un cop recomptats els danys en l'activitat agrària, faran una proposta d'ajuts perquè "no es poden perdre agricultors" i cal "ajudar-los i tirar endavant".
El conseller d'Agricultura s'ha reunit a l'Ajuntament de Guissona amb representants de les organitzacions agràries Unió de Pagesos, JARC, Asaja i la FCAC; del Gepif, Agents Rurals i ADF; la comunitat de regants del canal Segarra Garrigues; Mossos d'Esquadra; els alcaldes i alcaldesses d'Agramunt, Cabanabona, Artesa de Segre, Guissona, Oliola, Ponts, Sanaüja, Torrefeta i Florejacs, i Vilanova de l'Aguda. A la trobada també hi han assistit agricultors i ramaders afectats per l'incendi. Abans de l'inici de la reunió els assistents han fet un minut de silenci en record dels dos ramaders morts per l'incendi a prop del nucli de Coscó, a Oliola. El conseller ha volgut traslladar el seu "suport moral" i el condol als familiars i amics de les víctimes.

"Menys traves i menys burocràcia"
En paral·lel, els representants d'organitzacions agràries i pagesos afectats per l'incendi d'aquesta setmana demanen a l'administració menys traves i menys burocràcia a l'hora de poder gestionar el territori de manera eficaç. El sector li ha demanat al conseller flexibilitzar la normativa en matèria de cremes o pastures, que consideren clau per evitar la propagació dels incendis forestals. El conseller els ha respost que cal impulsar "una aliança conjunta" i "fer un espai de reflexió del món rural".
Joan Graells, ramader de Guarda-si-venes (Guissona) i responsable del sector porcí d'Asaja, ha denunciat que "els pagesos n'estem farts de demanar permisos per poder cuidar les nostres finques i que se'ns deneguin". Per aquest motiu, ha exigit "treure una burocràcia que no serveix de res, sigui per arreglar una finca o per poder tallar una vorada de mates com les que han escampat el foc". Graells ha defensat poder "tenir uns camps més nets i que no es propaguin els incendis", i incorporar "més punts d'aigua" a les zones agrícoles. Sobre l'incendi de dimarts que ha afectat tres comarques, Graells ha demanat "celeritat en els ajuts" per als locals i coberts de palla que s'han malmès o han quedat destruïts, i també per a les instal·lacions de reg i camins afectats.
Actuació en zones estratègiques
El conseller ha defensat que un paisatge agroforestal és "el millor tallafoc" i ha advertit que "un país abandonat és un país que es crema". Per això, s'ha mostrat comprensiu amb les demandes del sector primari i s'ha mostrat partidari que hi hagi "una complicitat" de les administracions i una simplificació administrativa perquè puguin fer la feina "de forma àgil, diligent i ràpida". Ordeig ha alertat que les últimes dècades la superfície forestal ha augmentat de forma "preocupant" a Catalunya i que cal fer "un canvi substancial" en la gestió forestal i del territori. "Estem jugant amb foc. Patirem desgràcies en el futur amb el canvi climàtic, l'augment de les temperatures, l'abandonament dels boscos i les dificultats per gestionar la massa forestal", ha advertit. Ordeig ha avançat que l'executiu promourà una proposta urgent de franges de protecció de zones habitades que ara no existeixen i d'adequació de més punts d'aigua. A més, plantejarà una proposta d'actuació en zones estratègiques per "evitar grans incendis" de sisena generació que puguin cremar el país gràcies a la continuïtat forestal. A més, el titular d'Agricultura ha defensat una aposta per la bioeconomia i l'aprofitament de la fusta.
En relació amb les conseqüències de l'incendi de Torrefeta i Florejacs, el conseller ha recordat que ja s'ha demanat una primera avaluació dels danys en infraestructures i que el Govern farà una proposta dels danys en l'activitat agrària perquè "no es poden perdre agricultors" i cal "ajudar-los i tirar endavant". En qualsevol cas, Ordeig ha afirmat que "els diners no seran un problema" i que la prioritat és que "sigui ràpid". Amb tot, el conseller ha afirmat que la revisió de les restriccions de l'activitat agrícola durant les onades de calor no està sobre la taula. En aquest sentit, ha recordat que l'incendi de Torrefeta s'ha produït en unes circumstàncies inèdites i que no s'havien vist mai. "Cal trobar un punt d'equilibri per poder fer la sega, però fer-la en condicions", ha afirmat.