Nova mostra de solidaritat per Setmana Santa. La plataforma de pastisseries catalanes Som Pastissers, de la qual formen part 200 membres, han impulsat la campanya Ous per la Pau. Des dels obradors d'aquestes pastisseries, faran ous de xocolata blanca (color que simbolitza la pau) i, amb la venda d'aquests, destinaran part dels beneficis obtinguts a les ONG que treballen des de Catalunya per "canviar la cultura de la violència per la cultura de la pau". En aquest sentit, expliquen que des dels seus establiments volen aportar el seu "granet de sorra ajudant a conscienciar sobre la necessitat d'enfortir la pau i els drets humans i minimitzar la guerra i la destrucció". Som Pastissers fa una crida urgent a "aturar la guerra" a Ucraïna i obre la porta a "qualsevol pastisseria i forn": "Poden adherir-se i no necessàriament han d'aportar diners".

Aquesta campanya consistirà, doncs, en l'elaboració d'ous de pasqua amb xocolata blanca i part de la recaptació anirà a les ONG. Defensen que des de Som Pastissers volen fer "de la no-violència activa un estil de vida i aplicar-la des dels establiments". Paral·lelament, subratllen el paper de les dones: "Tenim molt a dir en aquest canvi perquè practiquem aquesta no-violència més freqüentment, estem segures que, en el moment d'elaborar, comprar o menjar un ou de xocolata blanca, més d'una persona pensarà que el treball per a la pau és necessari si volem viure en pau". En relació amb les donacions que faran a les organitzacions no governamentals que treballen en la cultura de la pau, consideren que el treball que aquestes fan "sempre és complex, lent i poc visible, és una tasca poc lluïda i aquest és un inconvenient greu per a una societat, massa vegades hipòcritament "eficacista", que voldria eliminar els efectes sense corregir les causes".

En aquesta línia, apunten que "per això, sempre és més fàcil donar recursos per als efectes que per a les causes, per a la reacció que per a la prevenció" quan el que es necessiten són diners "per a tasques humanitàries immediates, però també cal augmentar la consciència col·lectiva a favor de la pau i posar fi al malbaratament de recursos que es dediquen a usos bèl·lics en un món en el qual tenim necessitats bàsiques que no estan cobertes". El nom d'aquestes ONG encara no transcendeix perquè, des de Som Pastissers, volen preparar una trobada amb cadascuna d'elles quan acabi la Pasqua per poder "donar el suport i l'aportació econòmica recaptada". L'associació detalla en un comunicat que no volen "normalitzar aquesta barbàrie" i que reclamen "a les institucions tot l'esforç per a posar fi als atacs que pateix la població civil d'Ucraïna, així com el suport a la població refugiada". Alhora, estenen aquest suport "a la gent que mostra el rebuig a la guerra" que ha perpetrat Rússia durant quasi un mes i mig, i no limiten només aquest suport als ucraïnesos, sinó que lamenten que el Iemen, Síria, Afganistan, Etiòpia o Myanmar són també altres països que pateixen "vulneracions de drets humans insuportables". Sobre tot plegat, indiquen que "la destrucció mou molts diners".

Els pastissers preveuen vendre més de 700.000 mones

Aquesta mateixa setmana, el Gremi de Pastisseria de Barcelona ha ofert les seves estimacions sobre la venda de mones de Pasqua per la Setmana Santa d'enguany. L'associació s'ha mostrat optimista amb les previsions, donat que calculen que es poden situar en xifres prepandèmia, superant les 700.000 vendes a tot Catalunya. En canvi, sí que veuen més problemes en l'increment del preu de l'energia i les matèries primeres perquè això farà que el preu de les mones pugi un màxim del 5%. Aquest optimisme té molt a veure amb el fet que, després de dos anys, serà la primera Setmana Santa sense restriccions en les reunions familiars i es podran recuperar les mides mitjanes dels pastissos, segons va indicar Elies Miró, el president del Gremi de Pastisseria.

La campanya Ous per la Pau se suma a l'anunciada pels gremis de pastissers de Barcelona, Girona i Lleida, que han impulsat la iniciativa "Mona per la pau". Aquesta es va establir fruit d'una aliança amb el xef José Andrés i la Fundació World Central Kitchen (del mateix Andrés) per ajudar els refugiats ucraïnesos. Per cada mona que venguin, donaran un euro per col·laborar amb aquesta fundació. Sobre les estrelles que predominaran a les mones d'aquest any, Miró va destacar el nom d'Alexia Putellas, jugadora del Barça, que ha aconseguit destronar Messi. D'altra banda, també destaquen altres personatges, però en aquest cas de ficció, com són Spiderman, Harry Potter i temàtiques com el Baby Shark, Fortnite o sèries com La Casa de Papel i el Juego del Calamar.