Una treballadora de Save the Children ha acusat una simpatitzant de l’ONG de maleducada per no haver volgut parlar-li en castellà, al·legant que aquesta era la llengua que totes dues podien parlar igualment. Així ho ha denunciat l’entitat Plataforma per la Llengua aquest dijous en un comunicat, on acusa Save the Children d’haver-se molestat perquè la simpatitzant -que és qui havia rebut la trucada- no canvia al castellà. La denúncia s’acompanya d’un àudio on s’escolta l’intercanvi entre les dues persones.

Els fets haurien tingut lloc aquest passat mes de juny. La conversa va ser tensa un cop la simpatitzant de l'ONG va demanar que l’atenguessin en català. Aquesta petició, segons recorda Plataforma per la Llengua, “s’inscriu en la legalitat vigent”, però, així i tot, va provocar tot d’observacions i “retrets” per part de la treballadora de Save the Children, assegura l’entitat.

Una conversa molt tensa

“Tú y yo hablamos el mimso idioma”, li recorda l’operadora a la simpatitzant per intentar que es passi al castellà. Com que no ho aconsegueix, l’operadora insisteix i justifica la seva insistència per una qüestió de bona educació: “Tú a mi me entiendes, però yo a ti no, te lo digo por educación, simplemente”. Els retrets continuen quan l’operadora pressuposa que qui l’escolta no sap altres llengües: “Es como si yo me pongo a hablarte en inglés, tú no me entiendes, però yo no lo hago”.

L’operadora també utilitza com a recurs arguments basats en la seva vida personal per forçar que la simpatitzant catalana parli en castellà. “”Mi [...] es valenciana, però yo no sé valenciano, y mi [...] tampoco]. Ella, cuando está con su familia, cuando habla con nosotros, no habla valenciano porque no entendemos valenciano”.

Plataforma per la Llengua recorda els drets del consumidor

Després que la persona que rep la trucada li pregunta si creu que li està faltant al respecte per parlar en català, l’operadora respon que “sí, sí, sí, mis [...] son alemanes, però delante de mí no hablan alemán”. Plataforma per la Llengua recorda davant d’aquest cas que el Codi de Consum de Catalunya indica que els consumidors tenen dret de ser atesos en català en les seves relacions de consum. Amb l’àudio, l’entitat ha volgut posa en evidència que Save the Children “mostra carències en la gestió de la diversitat i, més concretament, en l’ús de la llengua catalana”.

Des de Plataforma per la Llengua qualifiquen la conversa de “molt desafortunada” i consideren que és un nou exemple “dels marcs comuns que fixen el castellà com a suposada llengua comuna a què tots els parlants han de recórrer i concórrer de manera natural”. L’entitat remarca que els consumidors tenen dret de ser atesos en català en les seves relacions de consum, d’acord amb la Llei22/2010, del Codi de Consum de Catalunya.