L’Església catòlica, mitjançant el Tribunal de la Rota amb seu a Madrid, ha obert una investigació contra l’exrector del Vendrell i antic responsable del Seminari Interdiocesà de Catalunya, Norbert Miracle, per un suposat cas d’abusos sexuals a menors que s’hauria produït entre finals de la dècada dels noranta i els primers anys del 2000. Tal com va avançar el Diari Més i han corroborat fonts de l’Arquebisbat de Tarragona a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), la denúncia formal contra el sacerdot es va registrar el setembre del 2025.
Arran d’aquesta denúncia, l’arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas, va activar els mecanismes previstos per a aquests casos. Entre les mesures adoptades, es va sol·licitar l’aixecament de la prescripció dels fets i es va traslladar la documentació al Dicasteri per a la Doctrina de la Fe, organisme del Vaticà encarregat d’estudiar i jutjar aquest tipus de delictes dins de l’àmbit eclesiàstic. Aquest pas és habitual quan es tracta d’acusacions greus que afecten menors i membres del clergat.
Un regidor de l'Ajuntament de Reus, possible víctima
Segons la informació disponible, una de les persones que hauria presentat denúncia és l’actual regidor no adscrit de l’Ajuntament de Reus i exmembre de les llistes de Vox, José Ruiz. Els fets denunciats s’haurien produït durant la seva etapa com a alumne al Seminari Menor de Tarragona, en un període comprès entre els anys 1999 i 2002, quan era menor d’edat. Des de l’Arquebisbat de Tarragona s’ha indicat que s’ha mantingut un “contacte constant” amb la presumpta víctima i que s’han seguit de manera estricta tots els protocols establerts per l’Església en casos d’aquest tipus. En aquests moments, asseguren, resten a l’espera de la resolució definitiva del procediment per part de les autoritats eclesiàstiques competents.
Cal recordar que Norbert Miracle ja havia estat condemnat anteriorment en un altre cas relacionat amb abús de poder amb connotacions sexuals, en aquell cas envers seminaristes adults. Actualment, està complint les sancions imposades, que li impedeixen exercir qualsevol responsabilitat pastoral o mantenir contacte amb seminaristes. Tot i això, se li permet celebrar missa de manera restringida a la zona on resideix, a Torredembarra, a la comarca del Tarragonès. Miracle es va acomiadar de la parròquia del Vendrell el passat setembre del 2025, després de set anys al capdavant a la capital del Baix Penedès. Inicialment, havia de ser el rector de diverses parròquies de l'Alt Camp, però després es va revocar sense assignar-li cap ubicació.