Els científics Alain Aspect, John F. Clauser i Anton Zeilingier han estat distingits avui amb el Premi Nobel de Física 2022 pels seus descobriments en relació amb el "poder de la mecànica quàntica", ha comunicat l'Institut Karolinska a Estocolm. L'anunci del premi de Física segueix al de Medicina, ahir, que va ser per al suec Svante Pääbo pels seus estudis sobre l'evolució humana, i en els propers dies es coneixeran els de Química, Literatura, de la Pau i d'Economia. Segons la l'organització, aquests experts en física han dut a terme experiments innovadors utilitzant estats quàntics entrellaçats, en què dues partícules es comporten com una sola unitat fins i tot quan estan separades. "Els resultats han facilitat el camí per a noves tecnologies basades en informació quàntica", explica el jurat.

premis nobel fisica 2022 efe
Moment en que s'han anunciat els guanyadors / EFE

A les 115 edicions del Nobel en què s'ha atorgat el premi de Física, que va estar desert en sis ocasions, han estat distingides 218 persones, una d'elles, el nord-americà John Bardeen, guardonat dues vegades (1956 i 1972). Com en tots els premis científics, el predomini nord-americà a Física és clar: gairebé el 44% dels guanyadors tenen aquesta nacionalitat, davant dels alemanys (28) i britànics (25). La Reial Acadèmia Sueca va distingir l'any passat el japonès Syukuro Manabe, l'alemany Klaus Hasselmann i l'italià Giorgio Parisi per les seves “contribucions pioneres per a la nostra entesa dels complexos sistemes físics”.

Una nova era de la tecnologia quàntica

L'Institut Karolinska a Estocolm ha indicat que els guanyadors, pioners en la ciència de la informació quàntica, "van dur a terme experiments innovadors utilitzant estats quàntics entrellaçats". Els resultats de les investigacions dels premiats aquest any "han aplanat el camí per a noves tecnologies basades en informació quàntica". El desenvolupament d'eines experimentals dels premiats de Física de 2022 ha establert les bases per a "una nova era de la tecnologia quàntica. Ser capaç de manipular i gestionar estats quàntics i totes les seves capes de propietats ens dóna accés a eines amb un potencial inesperat" , ha indicat l'institut. "Els efectes inefables de la mecànica quàntica estan començant a trobar aplicacions. Ara hi ha un gran camp de recerca que inclou ordinadors quàntics, xarxes quàntiques i comunicació xifrada quàntica segura". El premi d'aquest any, ha apuntat el Karolinska, “ha estat atorgat per experiments amb fotons entrellaçats, establint la violació de les desigualtats de Bell i sent pioners en la ciència de la informació quàntica”.

El premi

Com la resta de guardons, el Nobel de Física està dotat aquest any amb 10 milions de corones sueques (916.000 euros o 882.000 dòlars). La ronda de guanyadors es va obrir ahir amb el de Medicina, atorgat al suec Svante Pääbo pels descobriments sobre el genoma d'homínids extingits i l'evolució humana. Al de Física el seguirà demà el de Química; dijous, el de Literatura; i el de la Pau, divendres. L'edició dels Nobel d'aquest any es clourà dilluns amb el premi d'Economia, establert sis dècades més tard pel Banc de Suècia i que s'atorga des del 1969.