El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova (Ribera d'Ebre) ha incorporat tres locomotores del segle XX. Es tracta de dues màquines de vapor i una elèctrica provinents de Lleida. Aquestes destaquen per la seva peculiaritat i per ser models ferroviaris de sèries limitades. Ara bé, necessiten ser restaurades i adaptades a la normativa actual abans de poder tornar a circular. De moment, però, la restauració no té data d'inici ni pressupost. El que sí que té una data aproximada és el tren turístic entre les Terres de l'Ebre i l'Aragó. Els voluntaris del museu preveuen que el primer trajecte es farà a finals del 2023.
Concretament, les tres peces que s'afegeixen a la col·lecció del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova són la locomotora elèctrica 1003 i dues màquines de vapor Garratt, la Garrafeta i la Garratt Pacific. Així, a partir d'ara, el museu ebrenc tindrà la custòdia d'aquestes locomotores, després d'un acord entre l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (APPFI), l'Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari (ARMF) i la Fundació de Ferrocarrils Espanyols.
D'aquestes tres locomotores, l'última que ha deixat d'estar en funcionament ha estat la Garrafeta, que va circular fins a l'any 2011 al Tren dels Llacs i que forma part de la darrera sèrie de deu locomotores de vapor encarregades per RENFE. L'altra màquina de vapor, la Garratt Pacific, és una de les sis d'aquest model que es van construir a tot Europa. Segons Josep Moragrega, voluntari del museu i membre de l'APPFI, aquestes dues peces representen una atracció turística, especialment entre el públic britànic. "Quan estaven operatives, hi havia grups de turistes estrangers que llogaven combois per fer recorreguts amb aquestes locomotores. A Europa el turisme ferroviari mou més de vint milions de passatgers a l'any, hi ha una gran afició i això és un gran potencial com a producte turístic", ha assegurat.
La tercera locomotora, anomenada 1003, va ser construïda el 1927. I forma part d'una sèrie de set màquines elèctriques que van cobrir les línies de Ripoll a Puigcerdà i de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Després d'anys de transportar persones, va passar a fer el servei de mercaderies i de llevaneus fins al 1987, quan va deixar d'estar en circulació.
Les tres locomotores es podran visitar al museu de Móra la Nova
Aviat, les tres locomotores es podran visitar al museu de Móra la Nova, on es preveu que també s'hi facin les reparacions escaients. Val a dir que la Garrafeta i la 1003 es troben en un bon estat de conservació, mentre que la tercera, la Garratt Pacific, necessitarà reparacions més importants. També caldrà que es faci d'acord amb la normativa ferroviària, que ha estat actualitzada recentment. Escau esmentar que es prioritzarà l'adaptació de la flota a la nova regulació i que, per tant, la seva restauració se situarà a la cua de la resta de reparacions pendents.
Finalment, segons Josep Moragrega, les tres noves incorporacions refermen el museu com un referent en el camp ferroviari i de conservació històrica. "Som capaços de restaurar material i tenim espai per moure els cotxes de viatgers i de mercaderies dins del mateix museu, això ens converteix en referents", ha indicat. Actualment, el museu té una quarantena de peces històriques, entre locomotores de vapor i elèctriques, cotxes de passatgers i vagons de mercaderies de diferents èpoques. I fonts del museu apunten que una tercera part de tot el material ja està restaurat.