Les motos i bicicletes compartides, el que popularment es coneix com a sharing, ha vingut per quedar-se. Actualment a Barcelona hi ha 2.300 motocicletes i 1.400 bicis de transport compartit, és a dir, de les que pots contractar per minuts a través d'una aplicació de mòbil. Tots ells són vehicles elèctrics, per tant sostenibles, i suposen un avenç important en matèria de mobilitat, especialment en una gran metròpoli com és Barcelona. Però mentre prolifera el sistema sorgeix un debat, el de l'ocupació de l'espai públic, i és que per a molts conductors de motos i bicicletes els 'vehicles sharing' ocupen places d'aparcament, en el millor dels casos; i espais a la vorera -lligats a arbres i fanals-, en el pitjor. Una mala fama, la d'"okupa", propiciada per algunes empreses que lloguen bicicletes als turistes i que deixen els seus vehicles en indrets prohibits.

taller de moto Scoot / G.R

Les motos d'Scoot passen una revisió en un taller de Poble Nou / Foto: G.R

Mentre prolifera l'ús de les motos i les bicicletes compartides sorgeix el debat sobre l'ocupació de l'espai públic

L'Ajuntament fa més d'un any que està estudiant aquesta qüestió. Fonts oficials municipals apunten que "s'està treballant en una regulació que apunta cap a una ordenança i un règim de llicències o autoritzacions". Des del departament de mobilitat creuen que aquests serveis poden ser "útils" i "positius" per la ciutat sempre que hi hagi "un ús correcte de l'espai públic". De fet, la tinent d'alcalde de mobilitat i urbanisme, Janet Sanz explicava aquesta setmana que "ben aviat" hi haurà novetats sobre aquesta regulació.

L'Ajuntament de Barcelona treballa en l'elaboració d'una ordenança. Fonts municipals apunten que és un sistema útil i positiu sempre que hi hagi un ús correcte de l'espai públic

Les empreses que es dediquen al lloguer de motocicles compartides tenen arguments de sobres per rebatre l'acusació d'ocupació de la via pública. Una d'elles és eCooltra, la primera que va aterrar a Barcelona. Amb 1.100 motos, el seu CEO, Oriol Marimón té una resposta clara: "Què ocupa més? Un vehicle que es mou dos cops al dia amb la mateixa persona o un vehicle que fa més moviments, que utilitza més gent, que té més rotació i que és més respectuós amb el medi ambient?".

ecoltra

Imatge de motocicleta eCooltra, en tenen 1.100 a Barcelona / Foto: eCooltra

Per a Marimón "és fàcil assenyalar una moto eCooltra -que posem per cas no està ben aparcada- perquè va logotipada, però en canvi, ningú pot assenyalar una moto anònima si no compleix l'ordenança de circulació". ECooltra treballa amb l'Ajuntament per trobar una regulació pel sharing: "El consistori ha entès que no és una moda passatgera sinó que ha vingut per quedar-se", assegura.

No és una moda passatgers, és una moda que ha vingut per quedar-se", asseguren des d'eCooltra

Qui també participa en els grups de treball municipals és Scoot: "No podem ser altra cosa que aliats de la Guàrdia Urbana i l'Ajuntament", diu el responsable de relacions institucionals d'aquesta empresa, Roger Puigví.

Scoot va aterrar a Barcelona fent una gran campanya, anunciant que venia de triomfar als Estats Units però pocs mesos després d'omplir els carrers de bicis i motocicletes, tot i que aquestes últimes les va retirar momentàniament. Podríem dir que van tenir por de morir d'èxit. "Vam superar totes les expectatives i necessitàvem fer balanç de quin desgast han tingut les motos en aquest poc temps". No és estrany perquè en un mes cada motocicleta va superar els trajectes i quilòmetres que fa una moto particular en un any. Els vehicles s'han comprovat i des d'aquesta setmana ja tornen a estar en circulació, s'aniran introduint però de manera paulatina. 

bicicleta elèctria Scoot / G.R

El disseny de les biciletes ha canviat per apropar-lo a la ciutadania / Foto: G.R

Les bicicletes Scoot són al carrer des del primer dia però l'usuari notarà aviat com en canvia el disseny, ja que un dibuix alegre (podríem dir que recorda un trencadís) l'ha vinculat al concepte bicicleta de lloguer per a turistes. Res més lluny de la realitat perquè com explica Puigví per ser client s'ha de tenir un DNI espanyol o una targeta de crèdit d'una entitat bancària espanyola.

No és un servei per a turistes. Per ser client nostre cal DNI espanyol i targeta de crèdit d'una entitat bancària espanyola. Volem que les coses es facin bé perquè la nostra intenció és quedar-nos aquí tota la vida", afirma Scoot

Scoot intenta que els seus usuaris siguin cívics i per això els recomana no aparcar en llocs no permesos i si ho fan, se'ls envia un missatge advertint-los: "La nostra intenció és quedar-nos aquí tota la vida", diu. Assegura que no volen massificar l'espai públic i per això no permeten aparcar a Gràcia o a Ciutat Vella.

Peticions des de l'oposició

Alguns dels grups municipals a l'oposició de Barcelona han manifestat una postura clara sobre la regulació dels vehicles compartits. Aquest estiu Esquerra Republicana denunciava una ocupació "indiscriminada" de la vía pública i el seu regidor Jordi Coronas apuntava que un cop redactada la normativa "caldria plantejar l'aplicació d'una taxa per utilitzar la via pública per activitats lucratives". 

Des del PDeCAT s'ha senyalat el sharing com "una oportunitat per la ciutat" per la qual s'ha d'apostar "d'una manera decidida". La regidora Francina Vila ha denunciat la manca d'una regulació perquè "el govern no ha estat capaç de trobar el consens necessari dins del Pacte de Mobilitat". D'altra banda, ha exigit "més autoritat davant la indisciplina i incompliment de les normatives viàries".