Garry Marshall, director de "Pretty Woman" i creador del clàssic de la televisió nord-americana "Happy Days", ha mort avui a Burbank (Califòrnia) als 81 anys a causa de complicacions de pulmonia, ha informat el seu publicista, Michelle Bega.

A l'expedient de Marshall com a realitzador també figuren "Frankie i Johnny" (1991), "Núvia a la fuga" (1999), "Princesa per sorpresa" (2001), "Històries de San Valentín" (2010), "Nit de final d'any" (2011) i la recent "El dia de la mare", estrenada a l'abril.

Marshall es va caracteritzar per comptar gairebé sempre a les seves pel·lícules amb l'actor d'origen porto-riqueny Héctor Elizondo, al qual considerava el seu amulet de la bona sort.

Als EUA va deixar també un gran record amb "Happy Days", la sèrie número u del país entre 1976 i 1977, amb personatges inoblidables com "The Fonz" (Harry Winkler) que es va convertir en tot un fenomen cultural.

Per a televisió també va crear èxits com "The Odd Couple", "Laverne and Shirley" i "Mork and Mindy", a més d'intervenir en els guions de capítols de "Make Room for Daddy", "The Joey Bishop Show", "The Lucy Show", "Love", "American Style i "The Dick Van Dyke Show", entre d'altres.

Marshall va desenvolupar i va crear 14 sèries i va produir més de 1.000 episodis per a televisió. Va aconseguir cinc nominacions als Emmy i va ingressar al Saló de la Fama de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències de la Televisió el 1997.

"Les seves sèries són miralls gentils, generosos i còmics on es reflecteix l'Amèrica de mitjans de segle", va dir Christopher Keyser, president del Sindicat de Guionistes dels EUA, el 2014, abans de retre homenatge a Marshall per la seva cursa televisiva. "I ningú no és millor ni més divertit que ell a l'hora de plasmar el que són les amistats", va recalcar.

Marshall, germà de la cineasta Penny Marshall, estava casat amb Barbara Sue Marshall des de 1963. Deixa tres fills i sis néts.

'Pretty Woman'

"Pretty Woman", el conte de fades cinematogràfic de la dècada de 1990, va convertir Julia Roberts en "la núvia d'Amèrica" i va ratificar Richard Gere com un dels grans seductors de Hollywood. Per a molts, es tracta de la comèdia romàntica per excel·lència.

"Julia era jove però no tenia por", va recordar Marshall en una ocasió. "Òbviament, es menjava la pantalla. Veure-la créixer ha estat un dels meus grans plaers", va agregar.

La cinta va recaptar en taquilla 463 milions de dòlars i li va obrir les portes de la fama a Roberts, que es va emportar el Globus d'Or i la seva segona nominació a l'Òscar després de "Magnòlies d'acer" (1989).

El film explica com un advocat d'èxit i multimilionari s'enamora d'una prostituta, una història d'amor que va ser entesa com una reinvenció del conte clàssic de la Ventafocs o una versió moderna de "Pygmalion".

Marshall va repetir l'èxit de "Pretty Woman" aparellant una vegada més a Roberts i Gere a "Novia a la fuga" gairebé una dècada després (1999), una altra comèdia romàntica que va ingressar més de 300 milions de dòlars a tot el món. Altres títols de repercussió comercial per a ell van ser "Princesa per sorpresa" i la seva seqüela, que juntes van sumar 300 milions de dòlars i van convertir en estrella a Anne Hathaway.

En la recta final de la seva cursa va apostar per la fórmula de reunir a un repartiment atapeït d'estrelles en cintes que giraven al voltant d'una data popular com "Històries de San Valentín", "Nit de final d'any" i "El dia de la mare", que generalment li van propiciar crítiques negatives però es van confirmar com a obres atractives per al públic. Julia Roberts apareixia tant en "Històries de San Valentín" com "El dia de la mare".

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat