L'Oficina de Drets Lingüístics d'Escola Valenciana ha registrat una vulneració lingüística al dia en 2022, en l'àmbit sanitari és on més queixes rep. L'últim cas de discriminació lingüística s'ha donat a Benilloba, un poble a la comarca del Comtat, a la demarcació d'Alacant, segons informa À Punt NTC, una pacient no va ser atesa pel seu metge "perquè no l'entenia". És el cas de la Rebeca Sanjuán, una dona que va veure vulnerat el seu dret a expressar-se en valencià aquest dimecres. En una cita telefònica amb el seu metge del centre de salut Benilloba, un municipi on el valencià és la llengua predominant. En la trucada, la Rebeca es va dirigir en valencià al seu metge, i aquest li va dir que "no la podia atendre perquè no l'entenia", la pacient va decidir parlar més lent per facilitar la comprensió, tot i això, el metge va insistir a dir que no entenia el que deia i que per poder atendre-la "havia de parlar en castellà". 

Drets lingüístics 

La pacient ha explicat a À Punt NTC, que davant de la dificultat de la cita telefònica, per a "facilitar la conversa em vaig traslladar en persona al centre de salut, però allí les formes no foren amables perquè insistia que havia de parlar-li en castellà", explica Rebeca. El metge li va dir també que aquell dia "estava molt intransigent, i que unes altres vegades li havia parlat en castellà", ja que Rebeca, en ocasions anteriors s'havia esforçat a establir una comunicació amb ell per a poder expressar les seves molèsties. LA pacient li va recomanar que si no entenia el valencià podia fer un curs per aprendre "com ha fet tothom que no coneix la llengua", assegura que el metge li va dir que no havia de fer cap curs. En aquesta línia, la Rebeca afirma que va sentir que es van vulnerar els seus drets com a pacient i com a ciutadana d'expressar-se en la seva llengua, lamenta també "el poc esforç per la seva banda per entendre'm". 

Finalment, ha sol·licitat un canvi de metge. Com es tracta d'un poble petit, l'han derivat a una altra localitat situada a tres quilòmetres, "tinc facilitat perquè per sort tinc vehicle propi, però si no tingués mitjans hauria de quedar-me aquí amb el mateix problema". A més, ha presentat una queixa davant l'Oficina de Drets Lingüístics perquè considera que "el deure de les persones que treballen per a l'administració pública és tenir un nivell adequat per a entendre els seus pacients quan parlen en valencià".